Fortsatt vått - men FLOTT! (20.09.2013)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Start point Yksndalsbu (1,051m)
Endpoint Ole (1,002m)
Ascents Skjeldrane (1,499m) 20.09.2013
Vardeggene (1,544m) 20.09.2013

Våknet på Yksendalsbu til en fantastisk dag! Det hadde vært frost i natt, det var sikkert. Gikk rett løs på den brutale oppstigningen på sti mot nord, og møtte snøen på ca 1400 m her i solhellingene. Merket meg at kartet viste at stien gikk lenger mot øst, merkelig, akkurat slik som med lokaliseringen av Yksendalsbu også.

Snøen hadde nå en helt annen konsistens enn i går ettermiddag; delvis skare og tørr snø og relativt lettgått overalt, med unntak av steinurene. Rimelig greit opp til Vardeggene - snaue 2 timer opp hit. Herlig utsikt mot Jotunheimen badet i sol og med melisdryss på toppene.

På toppen av Vardeggene - herlig utsikt!
Mesmogtind og Knutholstind ruler.

Skjente så ned igjen og bort til Skjeldrane, der jeg sto på toppen 3 t etter starten ved Yksndalsbu. Fikk et flott bilde av Torfinnstindane her, og seinere et fint skue av SV for Djupebottn, som jeg hadde vært på i går. Herfra så den jo ut som en stortopp!

Torfinnstindene, lekkert bilde, mener jeg!
"Sørvest for Djupebotten" - et flott fjell fra denne vinkelen.

Ganske lettgått ned i dalen igjen, og her varte det ikke lenge før jeg igjen ble søkkvåt på beina. Litt kjedelig tilbake langs vannet, men kunne jo bare nyte sola, så da får en ikke klage.
6,5 t på tur.

Nydelige høstbilder

Written by mortenh 20.09.2013 19:42

Nydelige høstbilder! Du var litt heldigere med været enn jeg som var på Skutshorn i formiddag. Var mer skyer der og jeg hadde ikke et rent panorama mot Jotunheimen en gang.

Betryggende å se at stavene er med og enda mer betryggende at du først oppdaget denne lista for et års tid siden, ellers tror jeg jammen ikke jeg hadde blitt første til å fullføre den, for her går det unna.

Der fikk du i alle fall tatt noen av de mer utilgjengelige, og: Dersom jeg får det til å klaffe, blir jeg veldig gjerne med på siste toppen din nå i høst. Har du bestemt det for hvem siste toppen skal bli?

Sv: Nydelige høstbilder

Written by Olepetter 21.09.2013 08:29

Jepp, det er Hugakollen. Kona vil prøve å være med på den, og får du det til, ville det vært veldig hyggelig. Håper en dag i uke 40 (høstferien)...