Endelig Ljosandberget! (17.09.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Ljosandalen (548m)
Endpoint Samme (715m)
Ascents Ljosandberget (1,178m) 17.09.2013 15:10
Visits of other PBEs Skikjelken i Ljosandalen (910m) 17.09.2013 16:40
Bro ved Borgarebu (806m) 17.09.2013 17:10

ENDELIG BLE DET TUR TIL TOPPEN AV LJOSANDBERGET

Sist jeg var på tur i området 19. mai i år skjønte jeg omsider at jeg aldri hadde vært på den egentlige toppen på LJOSANDBERGET, 1180 moh ut fra kartet. I dag var tiden inne for å gjort noe med dette. Astrid og jeg kjørte til en privat parkeringsplass øverst i Ljosandalen på ca. 700 moh og fulgte vei, senere sti til de øverste hyttene i feltet som ligger på ca. 850 moh. Derfra gjennom lettgått fjellterreng oppover mot Gamlestølselvi. Etterhvert kom vi inn på en godt merket sti som går oppover mot Storabotn. Det var kommet snø i fjellet de siste dagene, og vi kom opp i nysnø på ca.1050 moh. Krysset Gamlestølselvi på ca. 1030moh og fortsatte mot toppen i økende vind. Oppe på toppen kl 1510. Toppen er markert med varde, turkasse og bok fra Mjølfjell Vel, samt et rødt tøystykke av ubestemmelig natur. Dessuten en treskilt med teksten Jørgen Tind 1200 moh. Vi vet ikke hvem denne Jørgen kan være - kan noen hjelpe?

Opplysninger fra Anne Blystad 14.4.2018.
Vi bygget hytte i 'Kari-Gro-feltet' sommeren 1995. Allerede da var Jørgen (Blystad Houge, f 1986) over gjennomsnittlig turglad. Siden har det eskalert. På eget initiativ lagde og satte han opp skiltet. Det må ha vært i -96 eller -97, 10 år gammel. En litt søt og helt sann historie. I vår familie går turen stadig til Jørgentind.

Min GPS viste også 1200 moh selv om det står 1180 på kartene. Jeg vet ikke hva som er rett. Posisjonen på toppen er 386674 6734155, 30-40 m forskjellig i forhold til det jeg tidligere hadde satt ut fra kartet. Primærfaktoren som jeg i sin tid satt til 10 m gjald trig-punktet lenger vest på Ljosanberget, og var derfor feil for selve Ljosandberget. Visuelt bedømt må PF måles i forhold til et lite skar ca 670 m mot øst ved en liten vannpytt. Høydemåleren på GPS-en viste her PF på ca. 55 m, og i alle fall over 50 m. Toppen er derfor kommet inn igjen på sveinh (Svein Haustveit) sin liste over Topper på Mjølfjell med PF>50m.

Ljosandberget med varde og skilt
Ljosandberget sett fra ØNØ siden  - sadelen med PF 50
Ljosandberget sett fra ØNØ siden - sadelen med PF 50
Varde med diverse stæsj på Ljosandberget. Raundalsryggen i bakgrunnen til venstre

Det blåste kraftig fra SV der oppe, og for å slippe å streve oss tilbake samme vei valgte vi å gå ned til Borgarbuvatnet og fortsette langs T-stien i Ljosandalen tilbake til bilen. Ca. 4 timers tur i fint, men kaldt høstvær.

Borgarbuvatnet med Klevanuten i bakgrunnen
Ny bro over Ljosanåni ved Kyte-Finne stølen i Ljosandalen.
Mjølfjellet i bakgrunnen
Ny bro over Ljosanåni ved Kyte-Finne stølen i Ljosandalen. Mjølfjellet i bakgrunnen
Start date 17.09.2013 13:35
End date 17.09.2013 17:29

Jørgentind

Written by sveinh 20.09.2013 02:45

Tror Jørgen er en liten gutt med hytte i Ljosandalen som familien har hedret med et topp navn. Er jo litt søtt men kan også være forvirrende. Har latt skiltet stå da toppen er så nær Ljosanbotn. Lenger inne på fjellet ville jeg fjernet slikt.