Siste i Øystre Slidre - etter en god innspurt (13.09.2013)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Skreddalsfjellet (1,414m) 13.09.2013
Østre Skreddalsfjellet (1,439m) 13.09.2013
Svarthamaren (1,471m) 13.09.2013

Etter Buatinden og Klanten i fint høstvær, Keisaren - fin sti opp hit!, Gravolskampen skjønte jeg at jeg hadde mulighet for å komplettere topplista for Øystre Slidre i dag, og slo til!
Med rundt 25 km og til sammen 1000 hm opp og ned i beina fra tidligere i dag, valgte jeg å gå rolig ut, der jeg startet fra bilen i Skreddalen. Først på sti mot øst, så nord, og så mot nordøst, før jeg syntes terrenget så så greit ut at jeg gikk i luftlinje rett mot Svarthamaren. Nådde denne etter nøyaktig en time. Fin utsikt bort mot Skaget, men regnbyger truet i vest, så jeg drøyde ikke lenge på toppen.

På toppen av Svarthamaren, ser mot Skaget.

Var oppom et par steiner som virket like høye som den varden var bygget på, før jeg speedet opp nedover mot øst, og bratt opp og over Østre Skreddalsfjellet, som hadde en knaus som var svært iøynefallende, men som ikke var høyeste punktet, dessverre. Gikk så over toppen, som bare mangler 5 hm på å havne på lista mi. I lett terreng ned mot øst, krysset t-stien, og ble positivt overrasket da toppen foran meg var Skreddalsfjellet - hadde trodd denne toppen lå litt lenger bort.

Det gikk fortsatt ganske lett, men jeg ble litt høytidsstemt, og slo av på farten de siste meterne; nå var Øystre Slidre også i boks, nest siste kommune i Valdres. Det kom nesten litt overraskende på meg, for jeg hadde ikke trodd dette da jeg startet opp mot Buatinden samme morgen. De siste 6 døgnene har jeg faktisk besøkt 14 pf>100 topper i Valdres!

Siste toppen i Øystre Slidre i boks.

Feiret på toppen med et selvutløser-fotografi, før jeg suste rett ned fjellsida mot bilen. Noe kratt, men rimelig greit, 30 min ned.