Austanbotntindtraversen på stegjern (02.09.2013)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Berdalsbandet (1,316m)
Endpoint Samme (1,316m)
Visits of other PBEs Berdalsbandet parkering (1,315m) 02.09.2013 08:15
Austanbottpinakkelen (2,005m) 02.09.2013 13:00

FANTASTISK DAG PÅ AUSTANBOTNTINDENE

Datoen for turen var planlagt ca. 2 uker i forveien, og været så lenge lovende ut. Men et par dager før turstart kom det uvær med nysnø i høyfjellet. Alt var likevel klappet og klart for avreise til Turtagrø 1. september. Like etter at jeg hadde begynt å kjøre kom det mail fra JBL om at det var vanskelige forhold med nysnø på ryggen på Austabotntraversen, samt forslag om å avlyse planlagt tur og heller utsette turen til senere. Jeg snudde, kjørte hjem igjen og gikk i tenkeboksen. Sjekket været, og snakket med Steinar og Tshering i JBL. Tshering mente vi kunne klare de to sørligste toppene som var det viktigste for meg, men neppe hele traversen. OK - jeg satset på tur og dro avgårde igjen til Turtagrø i regn og styggevær med tåke og hvitt på toppene langs Tindevegen. Avtalte å møte Tshering (Tshering Pande Bhote) på Turtagrø neste morgen kl 0730 da vi la opp til en begrenset tur. Værmeldingen hadde sett adskillig bedre ut kvelden i forveien, og dette skulle vise seg å slå til de grader til!
Turstart fra Berdalsbandet parkering kl 0815 i fint turvær - lite vind, opplett og delvis skyet. Vi fulgte den vanlige ruten nord for Vetle Austanbotn. Glatte steiner og fjell etter nedbøren de siste dagene gjorde at ting tok tid. Vi kom inn i nysnøbeltet på ca. 1600 moh uten at dette ga oss ekstra problemer da snødybden ikke var mer enn 5-10 cm. Vi var oppe like sør for første topp etter ca. 3.5 timer, og tok oss en matpause på et beskyttet og lunt sted. På med hjelm, sele og tau før vi fortsatte.

Sørryggen på Austanbotntindene i gråvær
Vi nærmer oss S2 og været blir bedre!

AUSTANBOTNTINDEN S2
Det var ikke egentlig vanskelig opp hit, men ekstremt eksponert på vestsiden, spesielt under siste opptaket.

Det vanskelige partiet opp mot S3
Tshering klar til å klyve opp siste stykket mot toppen

Det var snø og litt isdannelse på fjellet, så Tshering tok på seg stegjern, hoppet over en ca. 1 m bred kløft og fikk lirket seg opp på vestsiden av en avrundet fjellnabb hvor en utglidning ville være fatal. Så sikret han meg under tilsvarende manøver. Plutselig var vi oppe på dagens første mål - en forhøyning uten markering mot sør på GPS 435395 6810870. Ca. 30 m lenger nord er det bygget en liten varde ca. på GPS 435417 6810900.

Høyeste punktet på S2. Varden på S2, Pinnakkelen og Søre bak
Ved varden på S2 med Pinnakkelen og Søre i bakgrunnen

Nå var det tid for stegjern for meg også, og de kom godt med under nesten hele resten av traversen! Neste vanskelighet var

Pinnakkelen
Greit ned til foten av denne. Tshering forsøkte seg først opp mot venstre (vest) på det skrå svaet på sørsiden av pinnakkelen, men måtte traversere over mot høyre for å komme seg opp på standplass for rappelen ned fra pinnakkelen. Jeg forsøkte meg opp mot høyre, men trengte hjelp av tauet for å komme meg opp. Så sto vi der oppe på en meget trang standplass mens Tshering gjorde klart til rappell. Jeg lirket meg forsiktig rundt på nordsiden av pinnakkelen over mot NV-siden der det ble en kort og grei rappell ned i skaret.

Tshering på vei opp pinnakkelen. Standplass ligger over mot høyre
Klar til rappell fra pinnakkelen

Så fulgte svaene. Her var det meget varierende forhold - tørt og fint enkelte steder og vått fjell pga smeltende snø andre steder. Vi traverserte over mot østsiden av svaene, og derfra var det rimelig grei klyveklatring opp til Søre Austanbotntinden (S1). Stort sett kunne jeg gå usikret, men det var meget nyttig med stegjern både over svaene og opp bratte og glatte partier mot S1.

Tilbakeblikk mot Pinnakkelen og S2 fra svaene
Tilbakeblikk mot svaene. Pinnakkelen og S2 i bakgrunnen

Her min første video på Vimeo og PB!

SØRE AUSTANBOTNTINDEN (S1)
Oppe her kl 1335. Fint og flatt parti oppe på toppen med snøkledd varde på 435481 6811063. Været var nå blitt helt nydelig, og vi bevilget oss en god pause nå som turens to mål egentlig var nådd!

Stolt og glad knutsverre på Søre Austanbotntind!
Fra Søre Austanbotntind. Varden i forgrunnen. Fra venstre V0, Store Austanbotntind, Austre Ringstind med Storen bakenfor og Stølsmaradalstinden

Så var spørsmålet: Skulle vi returnere samme vei, eller fortsette videre nordover og kanskje få med oss hele Austanbotntind-traversen? Vi var ikke veldig lystne på retur, spesielt fordi vi trodde det kunne bli tidkrevende å klatre opp pinnakkelen fra vest. Været var meget bra, og vi regnet med å ha nok tid til traversen. Det ble til at vi tok fatt på denne. Det var bratt og delvis eksponert ned i skaret, men ingen egentlige problemer. Fra skaret begynte vi å klatre rett opp eggen mot V0. Etter et kort stykke tok vi av mot høyre (øst). Her kom vi til en et bratt vegg på 2-3m som det ikke var helt enkelt å komme seg ned. Tshering sikret mens jeg slapp meg utfor ved å henge etter armene. Men armene var ikke lange nok, så jeg måtte slippe meg ned siste halvmeteren. I forbindelse med dette løsnet ene stegjernet. Jeg mistet balansen og fotfestet og fikk en utglidning 5-6m nedover mot breen. Det var ikke brattere enn at jeg nok hadde stanset av meg selv, men Tshering fulgte godt med, og tauet strammet seg fint og kontrollert. Jeg krøp opp igjen, uskadet, men litt slukøret etter denne hendelsen. GPS-en gikk forresten helt amok i dette området - tegnet feilaktige spor som indikerte at jeg periodevis var langt ned på breen! Nå gikk det greit videre. Først klyveklatring opp en bratt renne med rennende smeltevann og under en svær, skråstilt stein. Så fulgte lettere og noe tyngre klyving videre oppover mot V0. Mange steder var det meget nyttig med stegjern.

Tilbakeblikk mot Søre Austanbotntinden fra skaret i nord (mot V0)
Nytt tilbakeblikk mot Søre fra ryggen opp mot V0

Vi brukte ca. 1.5 time opp til neste topp:

AUSTANBOTNTINDEN V0
Oppe her kl 1535. Flatt topp-parti med liten varde på GPS 435599 6811447. Drømmevær og tilsvarende utsikt. Fantastisk! Vi gikk ned i skaret mot Store og satte fra oss sekkene der.

På toppen av V0 med Store i bakgrunnen til høyre
Fra Austanbotntinden V0 mot Vestre og Vestraste. Berdalsbreen til høyre
Fra V0 mot Store Austanbotntinden
På vei mot Store Austanbotntinden. V0 i bakgrunnen

Videre til stortoppen:

STORE AUSTANBOTNTINDEN
Oppe ved foten av denne kl 16. Jeg var her i juni 2008, og husket godt den luftige og den gang fryktinngytende passasjen over steinblokken til selve toppen! Nå virket det på langt nær så skremmende. Jeg gikk først ut, deretter Tshering. Dette er virkelig et fantastisk sted på jord! Selv om det ikke er særlig originalt, inkluderer jeg toppen blant mine favoritter, ikke minst fordi det var min aller første, ordentlige alpine topp! GPS 435742 6811473.

På vei opp de siste metrene  til Store Austanbotntind
På vei opp de siste metrene til Store Austanbotntind
Lykkelige meg helt på toppen av Store Austanbotntind!
Fra Store. Store Ringstind til venstre, Midtre til høyre. I bakgrunnen Storen og andre kjente Hurrunga-tinder!
Tshering er alltid åpen for utfordinger - her i perfekt balanse på toppen!

På tilbaketuren fulgte vi den vanlige ruten. Vi gikk oppom den lille pukkelen mellom Store og V0 hvor det er reist en liten varde. GPS her 435657 6811458. Ukjent PF, men sikkert under 10m siden ingen nevner den.

Ved varden på 2185-toppen mellom Store Austanbotntind (i bakgrunnen) og V0
2185-toppen mellom Store til venstre og V0 til høyre
Austanbotntindane V0 (nærmest), Vestre og Vestraste
Søre Austanbotntind til venstre, V0 til høyre

Det lå adskillig mer snø og is på denne delen av fjellet - opp mot 15cm mange steder. Det gikk greit å komme seg ned, men vi måtte bruke en god del tid pga forholdene.

Mer snø og is på vestsiden enn på sørsiden

VESTRE AUSTANBOTNTINDEN
Oppe her kl 1726. Liten varde på GPS 435396 6811598.

På Vestre Austanbotntind - dagens femte! V0 og Store til venstre, Søre til høyre
Fra Vestre mot Søre Austanbotntind. S2 helt mot høyre

Videre til dagens siste -
VESTRASTE AUSTANBOTNTINDEN
Ankomst 1 time etter Vestre kl 1825. GPS 435113 6811740.

Vestraste Austanbotntind. Store i bakgrunnen, Søre og S2 mot høyre

Det var fortsatt slitsomt videre nedover pga snø mellom og på steinene. Først på 1650 moh kom vi endelig ut av snøen, og derfra gikk turen videre som en lek. Tilbake ved bilen kl 2030.
Vi hadde bestilt sen middag på Turtagrø som smakte fortreffelig! Etter middag returnerte Tshering til Jostedalen mens jeg sovnet lykkelig inn i soveposen på annekset på Turtagrø - full av glede og begeistring over at en dag med så dårlige utsikter skulle vise seg å bli så til de grader fantastisk!

Start date 02.09.2013 08:12
End date 02.09.2013 20:33

Spenstig!

Written by Olepetter 18.09.2013 15:10

Selv har jeg ekle minner fra den pinakkelen motsatt vei i lett regn. Selv med tau syntes jeg den var guffen, den gangen.

Sv: Spenstig!

Written by knutsverre 18.09.2013 21:08

Enig. Vi syntes heller ikke det så særlig fristende ut å klatre pinnakkelen fra nordsiden. Dette sammen med at vi da også måtte returnere over svaene gjorde at vi isteden fortsatte nordover til V0 og vestryggen. Rapport fra denne delen av turen kommer etterhvert.