Knarren og nabotopper (13.09.2013)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Knarren (748m) 13.09.2013
Næring (776m) 13.09.2013
Slettefjell (851m) 13.09.2013

Fin høstdag

Knarren
Kom via Drangedal og tok av ved Grova ved skilting Fjågesund, og videre inn til bomveien ved Tremyr. Veien inn Beinbrotdalen var nå, etter mitt skjønn, i en elendig forfatning. Skal man innby folk inn hit og ta bomavgift, bør det kanskje forpliktes å opprettholde en viss standard på veien. Men okke som tok jeg meg fram de 3,6 km tripptelleren viste, inn til startpunktet ved Beinbrottåsen, med alle delene vel bevart på bilen. Brukte 20 minutter opp til toppen. Flottere utsikt enn forventet. Godt og varmt var det i dag, og godt med sol, så det ble en riktig trivelig liten toppvisitt, på en flott høstdag.

Slettfjell
Nede ved bilen igjen forsatte jeg opp lia på andre siden av Beinbrotdalen sørover mot Slettfjell. Gikk på Gps-kurs mot toppen. Brukte rundt 40 minutter opp. En fantastisk flott topp med en helt suveren utsikt. Nå lar jeg meg stor sett begeistre svært lett av alt som kan kalles utsikt, men dette var en helt spesiell opplevelse. Flott varde og bok på toppen. Det går en sti opp fra motsatt kant fra der jeg kom opp.

Næring
Som avslutning stoppet jeg ved Hugaråi på veien videre mot Fjågesund, og gikk skogsbilveien (bom) opp til enden av Tverrdalen. Videre på traktorvei et lite stykke. Det går normalt sti herfra og opp til toppen merket med røde kreppbånd, men misset den grunnet nylig tømmerkjøring etter hogst i lia her. Det gikk traktorspor på kryss og tvers så stien lot seg ikke finne. Videre opp tok jeg bare retningen rett mot toppen. 20 meter nedenfor toppunktet traff jeg på stien. Det står en stor mobilmast her oppe hvor kasse og bok er plassert. Selve toppunktet ligger et par titalls meter øst. Ok utsikt fra toppen. Mindre besøk her enn på Slettfjell. Fulgte stien ned igjen og traff på hogstfeltet hvor stien forsvant på vei opp.