Ždiarska vidla (05.09.2013)  4

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Ždiarska vidla (2,141m) 05.09.2013

Kjørte fra Zakopane til parkeringen ved det vesle skisenteret i Strednica på ca. 1020. Her er det også en sommeråpen kafé, men det var fjelltur som stod på programmet og ikke kaféliv, så det bar raskt i vei. Jeg fant ikke den grønnmerkede stien med en gang, men det var fordi jeg var blind. Den gikk jo rett bak kaféen med tydelig malte stolper tvers over jordet jo!

Toppen sett fra sørøst.

Trange stier

Først måtte jeg et stykke ned til et stikryss nede i skogen før jeg kunne begynne på den egentlige oppstigningen. Planen var å gå på Zdiarska Vidla og fortsette mot Havran, et fjell jeg synes ser veldig pent ut. Det var mange ute på tur i dag, og stiene var smale. Litt utålmodig var jeg nok, og ikke alltid folk hadde hastverk med å slippe forbi heller. Følte heller ikke for å rope "excuse me", og brøyte forbi. Løsningen ble noe som kanskje ikke var så mye bedre, noen halvt snublende forbikjøringer ute på flanken. Så sikkert teit ut, spesielt i kombinasjon med litt pusting og pesing. Prøvde imidlertid å "holde pusten", så det ikke skulle høres for heseblesende ut :)
Største utfordringen ble en hel skoleklasse på tur, men jeg kom meg da jevnt og trutt forbi og vant høyde.
Været var ikke like bra som i går, med enkelte tåkeskyer nedover toppene. Men oppe i Sirokepasset var det en solgløtt som passet godt med en liten pause. Her var det gjerde og forbudtskilt for videre ferdsel. Jeg snek meg forbi gjerdet og ruslet oppover på en nokså grei sti. Det eneste var gjennom et belte med furubusker hvor det var litt krevende. På denne høyden var det behagelig å gå. Ingen steinrøys, kun kortvokst gress. Stien rundet forbi noen skrenter og ut i nordøstflanken. Her klarte jeg selvsagt å miste stien, men tenkte det gjør ingenting, jeg bare navigerer meg i retning Havran og tar den først.

Ingen Havran

Tåke kom og gikk og plutselig stod jeg ved et stup som strakte seg mot toppen. Kunne se sadelen mot Havran der borte, men ingen fornuftige vei videre, ruslet derfor opp til Zdiarska, vekselvis på fjell og gress med innslag av lett klyving.

Havran en flott topp. Her sett fra toppen av Zdiarska.

Solgløtt på toppen

På toppen var jeg så heldig å få ei god solgløtt og varme i været. Våt t skjorte til tørk og 3-4 håndfuller med Riesenkarameller og vann samt litt fotografering. Akkurat da var i grunnen livet greit å leve. Til min overraskelse kom det en Slovak til toppen også. Som forventet snakket han ikke engelsk, så det ble ikke den store samtalen. Herlig utsikt var det i alle fall mot de kvasse Tatrafjellene og skyer som danset i mellom.
Nedturen gikk kjapt og begivenhetsløst. Det var sikkert 100 på stien på vei opp, på vei ned var det ingen. Merkelig.

PS! På stien fra sadelen og opp til toppen var det rester etter gammel gulmerking, så virker som det er en rute som har blitt lagt ned.

Bilder

Start date 05.09.2013 10:29
End date 05.09.2013 14:53

Missing title

Written by lyngve 14.09.2013 10:10

Er Valdres-expressen i Polen igjen? Å holde pusten i motbakker går nok ikke i lengden, nei :-) Ser foresten ut til å være mange flotte tur-områder der, gleder meg til jeg skal til Tatras en gang i fremtiden. Så det er bra det jobbes med å plassere ut røde og grønne nåler på kartet, før jeg ankommer....

Sv:

Written by Olepetter 14.09.2013 11:00

Enig! Jeg har allerede kjøpt kart over området, for dette var reserveplan i sommer om Dolomittene skulle slå feil. Flott med rapporter og nåler og gps-spor! Gleder meg til Gerlach-rapporten også - hva somler du med? :)