Wielki Giewont (04.09.2013)  4

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Wielki Giewont (1,895m) 04.09.2013

Flott profil på Giewont nede fra dalbunnen 800 meter lavere.

Første dag i Zakopane. I det lettere trafikkaoset som hersket, klarte jeg å navigere meg opp til Dolina Strazyska "parkinngang", og parkerte ved parkinngangen. Parkeringsverten var hyggelig, og snakket til og med engelsk. Betalte 10 zloty (snaut 20 kr.) for parkeringen og ytterligere 4 zloty for å komme inn i nasjonalparken.

Første del av turen gikk på rødmerket sti (eller traktorvei er vel mer korrekt) opp den skogkledde Strazskadalen langs en trivelig liten bekk. Ved seteren(?) Strazyska Polana delte stien seg, og her tok jeg til høyre opp lia. Mellom trærne kunne jeg se Giewont som tok seg imponerende ut fra denne siden.
Stien var nå en sti og ikke vei, men fortsatt bunnsolid etter norsk standard, steinsatt til det slitsommelige. Den snodde seg opp til et pass på 1309 moh og dreide på nytt til venstre opp til en fjellrygg som ble fulgt sørøstover. Nå beynte dessuten skogen å bli litt mer glissen med bedre utsikt som resultat. Knallfin dag med supervær.
Stien dro så ut i sørvestflanken under Maly Giewont (Vesle Giewont) og opp til foten av fjellet.

Det hadde ikke vært så mye folkt tidligere på dagen, men nå vrimlet det, sikkert også litt fordi det går stier fra tre kanter til toppen. Fjellet var som en maurtue.

Jeg fortet meg opp den siste kneika til toppen. Litt halvbratt sti, med en del kjettinger hvor folk klamret seg fast. Dette kunne jeg umulig vente på, så det ble forbiklyving opp til toppen for et par kjappe bilder og så retur.

Samme prosedyre på vei ned med raske forbikjøringer. Ikke alle som likte det, og en fra en mann som loset sin familie ned kjettingløypa kom det noen polske gloser inkludert i alle fall en jeg forstod: "Risiko". Jaja, alt er relativt.

Samme sti ned igjen, og en fin start på fjelluka i Tatrafjellene.

Fra toppen mot Kondracka Kopa og Malolaczniak (2096 moh) til høyre.