Nordtinden (12.09.2013)  5

Start point Skulsfjord
Ascents Nordtinden (640m) 12.09.2013
Utsikt over Kvaløya fra Nordtinden, kl.19

Nok en gang fikk vi en fin kveldstur. Bare Siv var med på turen i dag, men det var, som alltid skikkelig gøy å dra på tur med henne. Begynte turen fra Skulsfjord med litt kjøligere temperatur enn sist helg i Lyngen, men det føltes varmt nok for å gå med shorts på meg. Startet rundt kl.17 og gikk opp Skulsfjorddalen i noen kilometer før vi tok av til venstre for å gå på den brede østryggen. Tror vi gikk opp litt for tidlig og mistet begynnelsen av stien, men heldigvis traff vi stien senere og den var ganske lett å følge etter hvert. Noen røde merker hjalp også :-)

Utsikt like før toppen
Siv sole seg på toppen

Det er ikke så mye som kan beskrives om turen opp; den var en fin tur, med flotte utsikt over både Kvaløya og Vengsøya, også Nord-Kvaløya og Ringvassøya. Men vinden blåste litt og jeg skjønte at i kveld var ikke shortsføre lenger. Ikke dumt at jeg hadde et par vanntett bukse i sekken min.

Lyngsalpene er synlig herfra :-)
Og bare en time senere.....

Fant litt beskyttelse fra vinden bak toppvarden og tok en pause her. Fint at vi ikke nådde toppen for sent for å få et kort glimt av sola før den gikk ned mot havet. Åååå for en deilig kveld! Både jeg og Siv skjønte plutselig at vi ville gjerne sovet på fjelltoppen denne natta!

Gikk ned samme ruta tilbake men måtte bruke litt tid på en stav-jakt siden jeg hadde satt dem ned før toppen og trodde at vi skulle komme nøyaktig samme stien tilbake. Men vi hadde ikke tenkt at det skulle være flere sti på fjellet! Heldigvis fant jeg begge staver litt lenger ned enn jeg hadde regnet med og bestemte jeg meg for å aldri la stavene igjen.

Siv nyter en fargerike himmel og en herlig utsikt
Hele Kaldjfjorden

Resten av turen til bilen gikk vi under en vakker rosa-lilla himmel med utsikt helt ut mot Lyngsalpene. Artig at vi hadde pratet om hvor kult det kunne vært om vi så litt nordlys denne kvelden, fordi det var faktisk kraftig og kjempefint nordlyset rundt kl.22. Dette kaller jeg en fin slutt på en fin kveld!

Ikke farlig med noen skyer