Gjensyn med de Vestre Hestbreapiggene (04.09.2013)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Trulsbu (1,290m)
Endpoint Samme (1,290m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Vestraste Hestbreapiggen (2,076m) 04.09.2013 11:35
Vestre Hestbreapiggen (2,139m) 04.09.2013 12:42
Vesle Hestbreapiggen (2,051m) 04.09.2013 13:23
Låven (2,012m) 04.09.2013 14:36
Visits of other PBEs Trulsbu (1,290m) 04.09.2013 07:40

OPPSAMLINGSTUR TIL HESTBREAPIGGENE

Sist jeg var i området 9. juni i år måtte vi gi opp planen om Vestraste og Låven pga tåke og dårlig vær. Nå var tiden kommet for en gjenvisitt, og denne gangen ville jeg prøve fra nordsiden med Trulsbu som utgangspunkt. Start fra Trulsbu kl 0740.

Ruten mot Vestraste gikk opp fjellsiden mot dalsøkket litt til venstre for midten
Tåke ved brevatnet vest for Vestraste. Skulle det bli slik resten av dagen?
Sva og mye løs stein fra 1700 m. Lundadalsvatnet i bakgrunnen

Jeg krysset østover fjellsiden i retning mot skaret vest for Vestraste Hestbreapiggen. Stort sett greit å gå, men en god del vandring i ur med til dels løs stein. Oppe på ca. 1600m endret terrenget seg. Her var det mye sva som heldigvis stort sett var tørre og greie å gå på. Oppe ved den lille innsjøen endret terrenget seg på nytt. Nå ble det grov og meget løs ur oppover mot Vestraste, verst til å begynne med, adskillig lettere de siste 150 hm opp mot toppen. Det ble ikke lettere av at steinene var våte og sleipe. Turen opp tll dagens første topp tok adskillig lenger tid enn antatt pga terreng og "føreforhold".

Vestraste Hestbreapiggen
Endelig oppe der kl 1134 - knappe 4 timer etter turstart. GPS 446872 6844304. Været hadde vært grått og delvis tåkete inntil da, men nå begynte det å skinne opp, og resten av dagen ble bare fantastisk! Etter en matpause fortsatte jeg mot Vestre Hestbreapiggen.

Varden på Vestraste
Vestraste sett fra ØNØ-siden
Utsikt fra Vestraste vestover mot Vesldalstinden. Trulsbu skimtes såvidt langt nede i dalen mot høyre. Holåtindane i bakgrunnen til høyre

Vestre Hestbreapiggen
Ned i skaret og opp igjen langs ryggen mot Vestre der jeg var oppe kl 1240. Utrolig mye hyggeligere å være på denne toppen i dag i forhold til sist da det var tåke og så og si ingen sikt. Varden sto på samme sted (!) på GPS 447764 6844727. Jeg fant ut at det var nok tid til å fortsette mot Låven.

Vestre Hestbreapiggen og Høybrean (vest) fra Vestraste
Utsikt østover fra varden på Vestre - denne gangen i finvær!
Utsikt fra Vestre Hestbreapiggen. Fra venstre Vestraste, så Holåtindane og Holåbrean. Lundadalsvatnet nede til høyre

Snøfonnen som hadde overrasket oss sist var minst like bratt ned mot ØNØ som vi hadde hatt inntrykk av i tåken i juni. Men alt fortoner seg så mye lettere og greiere i god sikt, og det var ingen sak å balansere langs den skarpe snøfonnen mot SØ på støvler uten bruk av stegjern.

Fonnen ned fra Vestre. Utløyparen og Høybreavatnet i bakgrunnen
Tilbakeblikk mot Vestre Hestbreapiggen fra SØ

Først tok jeg en tur oppom den andre tåketoppen vi besøkte i juni, nemlig

Vesle Hestbreapiggen
Formen på denne toppen rettferdiggjør ikke navnet! Liten varde på GPS 448312 6844783 som sist! Men vær og utsikt var til de grader bedre!

Steinhaugen litt til høyre for midten er Vesle Hestbreapiggen!
Varden på Vesle. Vestre Hestbreapiggen i bakgrunnen
Terrenget videre nordøstover mot Låven
Tilbakeblikk mot sørvest. Fra venstre Vesle, Vestre og Vestraste Hestbreapiggen

Låven
Det gikk overaskende greit videre mot Låven. Jeg forsøkte å holde høyden på ca 2000m, men kom da litt for høyt ut mot Ytstebreen, og burde nok ha siktet litt lavere i terrenget mot slutten. Imponerende å komme frem på kanten med utsikten mot Grautfatet og Ytstebreen fra denne siden! Sist var jeg på andre siden da jeg besøkte Store Hestbreapiggen og Nord for Midtre Hestbreapiggen 10.10.2010.

Mot Ytstebreen fra vest. Fra venstre Låven, Store og Nord for Midtre Hestbreapigg

Lettgått utover mot varden. Passerte et område med "skrå-stablete" steiner - noe jeg ikke har sett andre steder. Fremme ved varden kl 1435- GPS 449944 6846974. Streifet litt omkring mot NØ ut mot kanten, men fant ikke noe høyere punkt enn varde-stedet.

Varden på Låven. Store og Nord for Midtre Hestbreapiggen i bakgrunnen
Stabla stein vest på Låven!
Tar med dette bildet også - Ytstebreen og Låven fra østsiden 10.10.2010

Så fulgte den ganske lange tilbaketuren til Trulsbu. Jeg gikk nå noe lavere i terrenget frem mot breen som ligger nord for Vestre Hestbreapiggen. Istedenfor å gå opp igjen på toppen valgte jeg å krysse breenn som så ganske flat og snill ut på avstand. Til å begynne med var det fint breføre, men da jeg nærmet meg Vestre begynte det å bli brattere og mer isete. Heldigvis hadde jeg med stegjern. Uten disse kunne jeg ikke tatt sjansen på å fortsette den traséen jeg gikk, for helt mot vest var det bare blågrønn is!

Tilbaketuren fra Låven gikk mest mulig på breen nord for de Vestre Hestbreapiggene
Blåis på nordsiden av skaret mellom Vestre (bildet) og Vestraste

Vel ute av bre-isen fulgte jeg stort sett samme rute som på turen opp. Tidkrevende å gå ned igjen også pga mye løs stein. Utsikt mot Holåtindane i solnegangen på vei ned i dalen.

Flott utsikt mot Austre Holåtind på vei ned mot Trulsbu
Flotte farger i solnedgangen nær Trulsbu!

Tilbake på Trulsbu kl 1930 til enda varm hytte, glad og fornøyd etter en fin tur med bestigning av de gjenværende Hestbreapiggene i drømmevær!

Start date 04.09.2013 07:38
End date 04.09.2013 19:49

Siste

Written by Olepetter 03.11.2013 08:38

bildet var da helt nydelig! Du har jammen vært aktiv på 2k-fronten i høst!