Flott kveldssol! (11.09.2013)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Javnberget (1,097m) 11.09.2013

Etter Heggeberget var det naturlig å plukke med seg Javnberget også, siden det var litt igjen av ettermiddagen. Motivasjonen til denne var litt større også, siden det var rapportert om "fin sti til topps."

Parkerte i siste store høyresving før bommen til Vinstervegen - her var det grei plass. Først på skogsvei mot nord, men ganske snart over på sti i samme retning, da veien dreier mot vest. Gikk først feil noen meter her (mot vest), da stien på kartet ikke samsvarer helt med terrenget.

Neste feil ble større: Da jeg nådde fram til ny skogsvei i mer øst-vestlig retning, tok jeg mot vest et stykke. (Jeg skulle gått rett fram, dvs 5 m mot vest/venstre, og så rett fram! En varde av stein lå her...) Fant nå ikke stien mot toppen, prøvde litt opp i krattet, men returnerte, og fortsatte mot vest en stund, men skjente så til slutt opp igjen i krattet i 100 m, før stien dukket opp! Hadde da møtt på en bergensk dame, som var ute i samme ærend som meg, men som ikke fant stien.

Utsikt fra toppen mot Skaget.
Mot Beitostølen. Gir assosiasjoner om en flyplass, synes jeg, med Bitihorn som kontrolltårnet.

NÅ ble det bare kos oppover, helt til topps; hvor utsikten også - til alt overmål - var ypperlig, og til og med kveldssola viste seg fram mellom skyene, som lå tungt over "heimen." Tok meg god tid her oppe, og måtte ta noen telefoner også, før det ble lett jogging ned igjen. Jammen jogga jeg feil et stykke også, før jeg oppdaget fadesen.

1 t opp og 25 min ned - grovt regna. Da er oppholdet på toppen trukket fra.

Publiserer nå tracket for stien opp - til glede for alle andre...

Kompasset 180° feil?

Written by morsor 15.09.2013 14:39

Da kan det ha vært Fagernes lufthavn Leirin vettu... Enig, det ser ut som en flyplass. Kunne vært greit det for å ta imot skieliten i november.

Bra...

Written by knutsverre 14.09.2013 12:36

du fikk kost deg litt med Bergensdamen, Ole-Petter! Slike er kjekke å møte på!

Sv: Bra...

Written by Olepetter 15.09.2013 11:37

Hmm, jeg uttrykte meg kanskje litt uklart: Hun var på vei tilbake til bilen sin, og hadde ikke funnet stien. Jeg fortsatte å lete, fant stien og fortsatte på egen hånd - som jeg så ofte gjør. Ikke noe selskap på den turen, nei. Men Bergensdamer er fine, de, kona er 50% bergenser...