Biltur til Festeråsen (11.09.2013)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Characteristic Car drive
Ascents Festeråsen (164m) 11.09.2013

Etter jobb i Olsvik måtte jeg selvsagt kjøre oppom Festeråsen og se på utsikten denne vakre og milde dagen. Dette må være verdens enkleste fjelltopp og bestige. Folk bor oppe på denne toppen og det går bilvei omtrent helt opp til toppunktet. Hvorfor ikke da kjøre helt opp og spasere rolig opp til toppen. Festeråsen er en av mange gamle festninger. Den består av et platå hvor flere runde steinbygninger er plassert. I disse bygningene er det store utgravne hull hvor gamle kanoner pleide og stå. Det er flott utsikt herfra og en fin topp og bestige når man er sliten etter en lang dag på jobb. Man kjører opp, parkerer og går de siste meterne opp til toppunktet, setter seg ned og nyter utsikten. Jeg vil huske denne toppen godt med tanke på hvor lett tilgjengelig den er. Et fint utsiktspunkt.

Et litt uklart bilde men slik ser det altså ut fra Festeråsen