Overraskelsesutdrikningslag til Grotbreahesten (07.09.2013)

Written by ojnordheim (Ole Jacob Nordheim)

Ascents Austre Glittertindoksle (2,260m) 07.09.2013
Grotbreahesten (2,016m) 07.09.2013

Grotbreahesten viste seg å være lettere å bestige enn først antatt. Med en anmarsj på cirka tre timer og bare en kort fjellside å klyve i løs grus og stein.

Vi var en gjeng på syv som hadde bestemt oss for å overraske waaktaar (Kalle) med et forsinket utdrikningslag. Han og Siri hadde allerede planlagt tur og turmål så det var bare å komme seg opp tidlig nok til å møte dem ved bommen inn til Veodalen. Ifølge hans egen turlogg lyktes vi faktisk i å overraske ham.

På toppen av Grotbreahesten satte jeg på kaffekjelen mens jeg venta på mine turkamerater. Jeg hadde tatt en mer direkte rute opp til toppen mens de andre folka (og bikkjene) gikk opp den litt mindre bratte siden fra sør. Lurt valg når man er flere.
Etter en rast på toppen med flott utsikt til Trollsteinhøe, Trollsteinrundhøe, Dronningje og Trollsteineggje. Over breen kunne vi også se Glittertind bak i tåka. Og Austre Glittertindoksle som vi bestemte oss for å ta på veien tilbake.

Kalle på toppen av sitt eget utdrikningslag.

Austre Glittertindoksle er ennå lettere å komme seg til med en lang, slak stigning opp til toppunktet på 2260 moh. På grunn av tykk tåke og sterk vind ble det ikke rare pausa på toppen, men en kort fotosession ved varden fikk vi til. Jeg tok sjansen på å løpe litt rundt og rekognosere. Det så ut til å være bratt på den ene siden, men noe slakere nedover i retning Glittertind. I litt bedre vær kan jeg kanskje bekrefte den teorien. I tykk tåke var det i alle fall en nokså uspennende topp..

Tilbake på parkeringsplassen var det bare å hive seg i bilene (vi rakk riktignok å sprette et par øl mens vi venta på de to siste i følget; hundeeierne) og sette igang festen på ordentlig.

Takk for en fin tur og en morsom fest!