Østre Elverum og Våler (10.09.2013)

Written by tommy (Tommy Wernberg)

Ascents Flisberget (613m) 10.09.2013
Hemberget (642m) 10.09.2013
Høgsjøberget (421m) 10.09.2013
Kjølberget (704m) 10.09.2013
Smalberget (641m) 10.09.2013
Stordigerheden (648m) 10.09.2013
Styggberget (670m) 10.09.2013
Visits of other PBEs Flisberget turisthytte (500m) 10.09.2013

Ja, så gikk turen østover idag da. Med Trond Voldmo. Var koslig å ha følge idag.

Første stopp ble Styggberget. Grei topp. Gikk litt brattere enn vi trodde, men grei nok.

Neste var kjølberget. Vålers høyeste punkt. Her brukte vi Finnskogleden fra nord. Om det er den korteste veien vet vi ikke helt sikkert, men vi gikk da den. På vei ned igjen møtte vi også på et par jegere. Ja selvfølgelig. Jakta har jo starta på skogsfugl. Men dem var hyggelige, ingen tegn til å vifte oss bort. Snarere tvert i mot så var dem ganske snakkesalige.

Flisberget var også en relativ grei topp. Kjapp og enkel.

Smalberget som var den neste på programmet, så kjørte vi opp ved Ariakoia. Kunne sikkert gått inn fra øst, men pga Hemberget, så valgte vi å kjøre inn stikkveien her. Vær litt obs på at den kan være stengt sommerstid, men oppe i jakta.

Hemberget gikk vi også inn fra denne stikkveien. Bratt og ulendt terreng, så fikk vi fram svetteperlene rimelig heftig ei stund. Skulle ikke tru det i og med at den egentlig ikke er så høy.

Høgsjøberget kjørte vi inn fra øst og kjørte rundt. Ca 300 meter å gå. En dårlig markert tursti fra turistforeningen.

Stordigerheden trodde vi masta var på toppen. Men der tok vi feil. Det var den ikke. Ca 300 å gå opp. Men her var også et sånt triggerpunkt som dem brukte på landmåling før i tiden. Det som jeg tidligere har trodd var branntårn. Er visst flere sånne trigger punkter på topper som vi har vært idag. Det ligger litt rester her og der. Men artig å lære noe nytt.

En ellers veldig bra dag. Takk for turen Trond.