Modalen (23.08.2013)

Written by Eivindo (Eivind Fossheim Ottersen)

Ascents Eldhusfjellet (1,206m) 23.08.2013
Runderabben (1,292m) 23.08.2013

Vi dro rett etter jobb til Steinsland, der vi parkerte bilene. I luftlinje hadde vi ikke rare turen denne dagen, men i løpet av de første 1,5 km, skulle vi opp 900 høydemeter. Vi var en gruppe på 6 stk med varierende form, så det tok oss 2 timer å komme opp på 1000 moh. Vel oppe gikk turen i småkupert landskap, og like før lyset forsvant kom vi til Vardadalshytta. Vi brukte tilsammen rett over 4 timer.

På dag to skulle vi videre til Norddalshytta. Vi skulle derimot møte en sjuende mann halvveis (han gikk opp Norddalen), så jeg fikk overtalt tre andre til å starte dagen med en rask tur opp på Eldhusfjellet. Vi gikk straka vegen (opp vestsiden), og etter 45 minutter var Eldhusfjellet besteget. Utsikten her ifra er utrolig fin. Hele dagens etappe lå utstrakt foran oss.

Etter en liten lunsjpause og hyttevask, la vi i vei mot Norddalshytta. Ved 810 vannet møtte vi mann sju, og så gikk vi siste stykket til hytta. Terrenget er kupert, men lettgått med godt merkede stier. Været var nydelig med sol mesteparten av dagen, så det ble et forfriskende bad i vannet like ved hytta. Det er ingenting som en iskald avriving etter noen timer i fjellet (snøen lå fortsatt ned til vannet).

Siste dag gikk tilbake til Steinsland, om Stølsvannet. Ca. halvveis går vi ved foten av Modalens høyeste topp, Runderabben, men etter en avstemning ble vi bare 2 som ville på topptur. Vi delte oss i 2 grupper, og etter 23 min med rask gange var vi på en ny topp. Stølsheimen består av mange topper rundt 1200 meter, så det er ikke det mest spektakulære fjellområdene her i landet, men man ser utrolig langt på en klar dag som dette. Vi så ned i Sognefjorden, Jostedalsbreen og Fresvikbreen. Etter noen få km på sti, kom vi til veien som tok oss ned til Steinland.

Denne delen av Stølsheimen kan klart anbefales til flere.