Rauddalseggjetravers, via sørryggen (08.09.2013)

Written by mskarra

Characteristic Climbing
Ascents Midtre Rauddalseggje (2,016m) 08.09.2013
Store Rauddalseggje (2,168m) 08.09.2013

Startet fra Eidsbugarden kl 06:00 i håp om å rekke Olavsbu før kompisene der startet på veien tilbake mot Leirvassbu. Planen var å dukke opp for å overtale en av de til å bli med tilbake sørover over Sagieggen (plan C for helga, tenkt ut lørdag kl 21). Ankom Olavsbu en halvtime for seint, kl 09:15. Brukte vel en time på å skravle med folk, bære vann og bla i bibelen etter alternativer. Bestemte meg til slutt for å satse på travers av Rauddalseggjen selv om racket jeg hadde med nok ikke var helt optimalt.

Tenkte å omgå første hammeren via hylle ned på sydsiden og så skråne tilbake opp på eggen igjen. Vel nede i grusrenna så det imidlertid kurant ut å prøve seg lenger ut mot høyre og plutselig sto jeg på innsteget til sørryggen. Tenkte skitt au og racket opp. Gikk greit å finne ruta oppover. Er du i tvil så hold ut mot høyre, flere gamle bankebolter viser veien. Tauet mitt var bare 30m, så det ble standplass under takoverhenget (se topo).

Fjellet er fast og fint. Ruta står i føreren som 4+/5-, men det er nok noe i overkant (rute 201).

Vel oppe var det 5 minutter pause før starten på den lange veien hjem. Gikk greit nok å klyve ned til eggen mellom midtre og østre, selve eggen er ikke lett å komme seg forbi, men det gikk nå på et vis det også. Breen hadde smeltet for mye til at det var mulig å komme rundt via den. Måtte helt ut til 1748 toppen for å finne veien ned. Begynte å mørkne etterhvert, så tok postruta tilbake til Eidsbugarden langs Bygdin. Fremme kl 23:00, 17 timer på tur. Sov i bilen for andre natt på rad, særs såre poter dagen etter, men alt i alt en fin tur!

Normaltruta følger eggen, sørryggen starter på tydelig rampe under hovedtoppen. Sprengblokk og takformasjon 1/2veis opp sees mot horisonten.
Ruta sett nedenfra. Sti av gamle bankebolter viser veien til taket.
Sprengblokka til høyre, ruta topper ut via kamin til venstre for taket.
Min første topo. (ja, fikk G i forming)