Rundt Skarvflyløyftbrean (08.09.2013)

Søre Skarvflytinden (2,210m) 08.09.2013
Tjønnholsoksle (2,145m) 08.09.2013
Vest for Tjønnholsoksle (2,025m) 08.09.2013

Fikk i løpet av uken lyst på en Jotunheimtur. Valdresflya er det nærmeste utgangspunktet for dagsturer og jeg mangler noen topper innenfor Tjønnholstind. Det var meldt fint vær på søndagen og pappa fikk ordnet avløser. Målet for turen ble toppene rundt Skarvflyløyftbrean. Vi var usikre på om det var lurest å gå i fra Heimdalsmunnen eller i fra Vargbakken, men bestemte oss for sistnevnte for å slippe å vade Leirungsåe. Vi reiste i vegen fra Gausdal klokken halv seks om morgenen og kom frem til Vargbakken litt før klokken åtte, og gikk ivegen fem over. Det var fint vær med noen få tåkeskyer som drev rundt.

Å gå igjennom Leirungsdalen var en lang affære, vi hadde gått omtrent 12 kilometer på tre timer da vi tok matpause i 1400 meters høyde. Dette viste seg også å være der vi skulle begynne oppstigningen til Tjønnholsoksle.

Oppstignigen til Tjønnholsoksle bød ikke på noen utfordringer utover de drøyt 700 høydemetrene, som var tunge nok. Vi brukte nesten halvannen time opp. Oppe på toppen åpnet utsikten nordover Jotunheimen seg opp, og Tjønnholstinden er en mektig nabo.

Videre fra Tjønnholsoksle var planen å krysse snøfonna på Skarvflybrean å gå opp på Søre Skarvflytind før Skarvflyløyfttind. Det var blåis på begge sider av snøfonna, men det var fint å krysse i midten.

Det var greit å gå opp siden mellom Søre Skarvflytind og Skarvflyløyftinden, men ganske løs ur. En litt morsom egg ut til Søre og greit opp til Skarvflyløyfttinden, hvor det også var en kort men luftig egg i starten av oppstigningen. Fra Skarvflyløyfttinden var det veldig lettgått på den brede ryggen bort til Nord for Austre Leirungstind, som var et finere toppunkt enn jeg hadde forestilt meg.

Fra Nord for Austre Leirungstind smalnet det fort av og det ble et lite, men relativt enkelt klyvepunkt. Videre derifra var det greit opp til toppen. Svaene opp til Austre var tørre og ga ingen problemer. Fin utsikt fra toppen og en ny matpause. Brukte omtrent to timer fra vi var på toppen Tjønnholsoksle til vi var oppe på Austre Leirungstind.

Etter en god pause på toppen bar det nedover igjen mot Leirungsdalen. Enkelt ned til breen, så ble det litt brattere ned mot dalen, tok to snørenner, med ganske bratt og løs grus/ur i mellom. Var nede igjen ved stien klokken halv fem, og gikk den lange, lange veien tilbake igjen til Vargbakken. Kom frem til bilen litt over klokken åtte og var hjemme igjen kvart på elleve.