Et Rogalandseventyr (07.09.2013)  5

Tinghaug (102m) 07.09.2013
Visits of other PBEs Gramstad (160m) 07.09.2013

En tur på sørvestlandet

Denne helgen hadde jeg avtale med min tidligere romkamerat på FHS, Fredrick at jeg skulle besøke han i Stavanger. Etter et kansellert fly og en sen busstur til Stavanger benyttet vi lørdagen til å løpe opp på noen av Sandnes sine topper i et flott og tilrettelagt turområde.

Vi kjørte inn til DNT hytten Gramstad og parkerte her. Vi fulgte deretter en fin sti opp til toppen av Dalsnuten på 323 moh. Flott utsikt mot Sandnes og Stavanger med Gandsfjorden rett vest for oss. Vi løp deretter ned en sti som førte oss på nordsiden av vann på høyde 186. Denne fulgte vi videre over Fjogstadnuten på 293 moh. Fredrick begynte her og merke en irriterende og stikkende smerte i fotbladet. Jeg holder på og lese boken, Født til å Løpe. Her leste jeg at slike symptomer er tegn på en belastningsskade. Drit hvis det skulle vise seg at det stemte. Vi måtte derfor ta det en smule med ro.

Utsikt fra Dalsnuten
Fredrick på toppen av Bjørndalsfjellet

Vi fulgte nå stien videre ned til den smale veien ett lite stykke fra Fjogstad. Vi fant igjen stien på andre siden og gikk deretter opp på Bjørndalsfjellet på 362 moh. Vi valgte og løpe opp her. Vi slappet litt av, tok en sjokoladebit og nøt utsikten. Lutsifjellet på 346 moh var ikke langt unna og vi måtte selvsagt bort til denne også. Etter å ha vært der også løp vi stien ned til veien og fulgte denne tilbake til Gramstad. Resten av dagen gikk med til løping og bading på Solastranden der vi forøvrig var de to eneste som badet. Senere på dagen spiste vi pizza på Dolly med Henrik fra FHS.

Dalsnuten sett fra Bjørndalsfjellet

Søndag ble jeg hentet av Sigrid i Stavanger og vi kjørte hjem til henne. Vi var ikke trege med å forlate familiebesøket for å ta turen opp på den høyeste toppen i Klepp kommune, Tinghaug på hele 102 moh. Men man skal ikke ta den sjenerte høyden forgitt. Denne toppen har en fabelaktig historie med et tinghus, gård og gravplasser fra Vikingtiden. Den er i dag omringet av beiteområder for kyr og sauer og man kan skue helt mot fjelltoppene i Sandnes, Bryne sentrum med den tredje høyeste bygningen i Norge, nordsjøen med store fraktskip langs kysten og Jærens flotte sandstrender. Ja det finnes ikke grenser for denne flotte kommunetoppen. Senere denne dagen gikk vi ned på stranden og vasset i bølgene i mørket. Jeg må bare si meg veldig overrasket over strendene her på sørvestlandet. Jeg har tidligere hørt mye bra om dem, men etter min mening er disse strendene bedre enn New Port Beach i Los Angeles. Det hadde vært en kanonbra tur til Stavanger, Sandnes og Jæren og jeg gleder meg til å komme tilbake.