Langs T-sti fra Middalen til Trulsbu (03.09.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Parkering Middalen (1,279m)
Endpoint Samme (1,296m)

FRA MIDDALEN TIL TRULSBU

Nørdstedalsseter fra veien
Parkeringsplass Middalen 1275 moh

Etter den fantastisk flotte turen over alle Austanbotntindane 2.9 nøt jeg en lang og god frokost på Turtagrø Hotell før jeg kjørte ned til Fortun og tok fatt på turen innover til Nørdstedalseter. Til tross for at jeg har kjørt forbi Fortun utallige ganger, hadde jeg aldri kjørt inn denne dalen. Turen inn til Nørdstedalseter er på 23 km og i seg selv en opplevelse. Veien er meget spektakulær der den slynger seg frem gjennom bratte daler i flott natur der mye av vannet, elvene og fossene riktignok er borte takket være NVE. Nesten litt utrolig at denne veien er åpen for alminnelig ferdsel. Det må være litt av en jobb å få den åpnet igjen etter vinteren. Men i dag var turen rene fornøyelsen. Det var massevis av sau av det spreke slaget langs veien. De var svært interessert i løpetrening og foretrakk å løpe foran bilen mange hundre meter før de stakk ut i terrenget. Slikt blir det sikkert godt spekekjøtt av!
Stakk innom Nørdstedalseter for å få meg en liten lunch, men det ble det dårlig med. Ingen servering før middag, var beskjeden. Men vertinnen var meget hyggelig!
Så tok jeg fatt på anleggsveien inn til Middalen nedre parkering. Veien var steinete og humpete, men godt kjørbar med en litt høy bil og grove dekk. Matpause før jeg pakket om til stor sekk og bega meg ivei mot Trulsbu. Det var ikke veldig enkelt å følge stien alle steder, men det var lettgått terreng, og jeg var fremme ved den nyrestaurerte Medalsbu (låst med DNT nøkkel) etter vel 30 min.

DNT hytten Medalsbu 1342 moh
Vestraste Hestbreapiggen var godt synlig fra stien

På vei innover gikk jeg for langt mot høyre, men kom meg inn igjen på T-stien før 1370-vannene. Siden fulgte jeg stort sett T-merket sti, men nåværende trasé for denne avviker ganske mye fra stien som er tegnet inn på kartet. Flere steder langsstien dukket neste dags turmål - Vestraste Hestbreapiggen - opp til høyre. Oppe på Lundadalsbandet vel to timer etter turstart med utsikt mot Holåbreen fra en ny synsvinkel!

Holåbrean, utsikt mot Midtre Holåtinden
Lundadalsbandet - utsikt mot Lundadalen

Fra bandet bar det etterhvert nesten 200 hm ned til Trulsbu som ligger idyllisk til ute på en stor gress-slette.

Trulsbu. Vestre og Vestraste Hestbreapiggen i bakgrunnen litt til høyre for midten

Flott hytte. Ingen andre besøkende. Fyrte opp i ovnen, spiste middag fra lageret og koste meg resten av kvelden mens jeg forberedte neste dags tur.