Fra Fondsbu til Turtagrø (24.07.2013)

Written by angjerd (Angjerd Amb)

Start point Fondsbu (1,065m)
Endpoint Turtagrø (884m)
Ascents Mjølkedalstinden (2,138m) 24.07.2013
Fannaråken (2,068m) 27.07.2013
Visits of other PBEs Fondsbu (1,065m) 24.07.2013
Olavsbu (1,440m) 25.07.2013
Fannaråkhytta (2,068m) 27.07.2013

Vi startet fra Fondsbu i sol og varme og kom fram til Olavsbu i sol og varme. Faktisk var hele turen preget av sol og varme, med noen unntak i form av tordenbyger. Noen i følget hadde gått hele veien fra Valdres, så planen var å ha en hviledag på Olavsbu før vi fortsatte mot Skogadalsbøen. Hviledagen ble brukt på fornuftig vis, med topptur til flotte Mjølkedalstinden. På toppen fikk vi en regnskur, men været var så godt og varmt at vi kunne fortsette å gå lettkledd likevel (shorts og singlet). Vel tilbake i teltleiren ble vi oppsøkt av en selskapssyk nederlender som ville gi oss kjeks og ha noen å prate med. Det fikk han lov til. Dagen etter gikk vi mot Skogadalsbøen, men i stedenfor å gå innom der, fortsatte vi heller et stykke opp i Gjertvassdalen hvor vi møtte en ny turdeltaker (planlagt) og satte opp telt. Neste dag kom vi opp på Fanaråken som dagens første gjester og vi satte oss inn og fikk servert nybakt kringle. Akkurat da brøt det ut et intenst tordenvær og lynet slo ned. Snakker om timing. Mot kvelden var det fint vær igjen. og tidenes mest spektakulære solnedgang. Vi fikk lov til å sove på taket til tørkerommet og sovnet til månelys over fjelltoppene. Våknet til tåke dagen etter og tok fatt på siste etappe ned til Turtagrø. Snipp snapp.