Syltraversen (04.07.2009)

Written by Guro (Guro Vaagan)

Ascents Litjsylen (1,616m) 04.07.2009
Nordsylen (1,523m) 04.07.2009
Storsola (1,710m) 04.07.2009
Storsylen (1,763m) 04.07.2009

På fredag kjørte Siri og jeg opp til Nedalsytta i Sylan. Der møtte vi resten av gjengen som skulle på tur, fikk oss en god middag, å så var det bare å pakke og legge seg. Vi våkna til morgentåka som lå tett over Nesjøen, men allerede under frokosten begynte sola og få brent seg gjennom. Ti over halv åtte la vi i vei. Første ettappe var på ca ei mil, inn til Sverige og Ekorrdörren. Sola tok seg av all morgentåka og vi tok en god matpause ved nødbua i Ekorrdörren, før vi startet på den første stigninga opp mot Storsola. Vi vant fort høyde og utsikten ble bare bedre og bedre. Siste biten opp mot Storsola ble det både bratt og luftig. Siri ble bare mer og mer fornøyd med at hun hadde blitt med på dette jo mere luftig det ble:) Plutselig var vi oppe på Storsola. Vi tok bare en kort pause for å ta bilder og kle på oss litt, det var kald vind her oppe. Vi fortsatte videre mot grenserøys 155A, og her måtte vi passere turens luftigste punkter. Vi tok oss nok en matpause på ei fjellhylle rett før grenserøysa. Fra grenserøysa går ryggen ned et par hundre høydemeter før den stiger opp igjen mot Storsylen. Her oppover ble det etterhvert spennende og luftig igjen, og den siste hammeren under toppen var såpass krevende at vi valgte å sikre oss opp her. Dermed ble det mye venting, men det gjorde ingenting, det var nå helt vindstille og vi kosa oss med nydelig utsikt til både svensk og norsk side. Oppe på toppen traff vi på to svensker i et telt. De var vakter på et sjekkpunkt i et slags triathlon som starta en plass på svensk side. Løypa gikk både over Helags og Syltraversen og var på hele 106 mil! Det var over åtti deltakere fra hele verden. Og jeg som synes vi gikk langt:) Etter en lengre pause oppe på Storsylen fortsatte vi ned skaret og opp på Litjsylen. Her fortsatte vi videre ned mot Nordsylen, og dermed var hele Syltraversen unnagjort. Vi brøt oss ned fjellsida mot Syltjønna, og fløy hjem den siste mila over myrene ned mot Nedalshytta. I siste lia ned mot hytta begynte vi å kjenne at vi hadde 3,5 mil i føttene... Fem på ni var vi nede. Vi fikk oss en god middag og så var det rett på dans:)