Trollsteinshøin (31.08.2013)  5

Written by inge (Inge Duklæt)

Start point Smiugjelsøygarden (800m)
Endpoint Sålell (1,100m)
Ascents Gråhøe (2,154m) 31.08.2013 07:04
Svartholshøe (2,067m) 31.08.2013 07:04
Austre Trollsteinhøe (2,095m) 31.08.2013 07:04
Store Trollsteinhøe (2,201m) 31.08.2013 07:04
Søre Trollsteinhøe (2,161m) 31.08.2013 07:04

Start

I fjor hadde vi (Peder (Peder Sperstad) & jeg) et forsøk på å samle toppene rundt Svartholsglupen, men måtte gi oss pga. dårlig vær. I år var yr & storm enige i at vi kom til å ha litt nedbør første timene, men resten av dagen skulle bli fin med sol og relativt lite vind. Jeg var derfor optimistisk da vi dro avgårde fra Lom om morgenen og parkerte ved Smiugjelsøygarden i Visdalen.

Oppover

Vi var tre som gikk opp igjennom skogen i greit tempo. En snudde ca. ved tregrensa (som avtalt pga. problemer med hofta), og gikk ned til bilen igjen. Vi andre to fortsatte innover Svartholsglupen. Vi prøvde å følge vardene ved den gamle stien på nordsiden av elva hvor det var relativt lett å gå. Regnet hadde gitt seg, men tåka lå tett da vi gikk opp til Svartholshøe fra skaret. Fra start hadde vi brukt ca 3t 45m på de 7,5 km hit. På toppen av denne tenkte jeg at vi burde ta med oss Trollsteins-Rundhøe, men Peder hadde vært der før og regnet med at vi trengte tiden vi hadde på resten av turen så vi gikk ned til skaret og opp mot Gråhøe. Det var relativt bratt i starten, men fast og fint å gå så det gikk greit unna. Vi så at tre andre hadde kommet på Svartholshøe rett etter oss, og vi traff også en kar på vei ned fra Gråhøe så helt folketomt er der ikke i denne delen av Jotunheimen heller. Vi møtte også masse lemen og så en del reinsdyr. Fra Svartholshøe til Gråhøe brukte vi ca. 1,5 time.

Bortover

Fra Gråhøe til Søre Trollsteinhøe var det lettgått. Vi gikk på kanten av breen der vi kunne, og bruke ca en halvtime dit. Tåka kom og gikk, så det var ikke alltid like god sikt, så da vi kom mot Store Trollsteinshøe og sikten var god, tok vi med oss denne også i frykt for at den skulle forsvinne i tåka (ca. 20 minutter fra Søre). En sen lunch tok vi i bakken ned mot Austre. Der hørte vi noen nede i dalen, og så at to klatrere var på vei opp den spektakulære veggen til Austre Trollsteinshøe. Vi tok den enkle ruta og ruslet til toppen. Dagens 5 topper var unnagjort, og ettersom vi ikke hadde bilen nede i Visdalen ringte vi og avtalte henting nede ved bommen ved Sålell.

"Smilende", glad og fornøyd på toppen av Store Trollsteinshøe.

Nedover

Valget at rute nedover var vel kjapt gjort - "vi går rett ned". Gjennomføringen var ikke like enkel for nedover steinrøysa mot Finnshalsgrove var det svært løst, og jeg var relativt sliten så det gikk veldig sakte. Men vi kom da ned, og fikk en fantastisk utsikt oppover (nedover?) Smådalen som belønning. Ned til dalen, over elva og bort til veien var kjapt unnagjort. Der var det ca. 6 km til bommen, men pga. en misforståelse og manglende mobildekning fikk vi noen km til før vi traff sjåføren. Totalen ble ca 3 mil og 12 timer.