Åpne bommer i Luksefjell (31.08.2013)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Skåråfjell (813m) 31.08.2013
Vardefjell (814m) 31.08.2013

Endelig fikk vi tatt hjemkommunen sitt høyeste fjell, Skåråfjell. Bommene er åpne de to første helgene i september hvert år og i dag var første dagen de var åpne. Det regnet fra morgenen av, så vi ventet til utpå dagen før vi kjørte opp til Eiangen. Parkerte på en parkeringslomme ved veien der den første stien starter. Flott blåmerket sti helt opp på Skåråfjell. Nydelig utsikt over Eiangen og fjellheimen rundt på vei opp og på toppen.
Vi gikk ned igjen samme vei til vi kom til skilt mot Sveinsbu. Fulgte Siroho sin veibeskrivelse, men vi tok litt for tidlig av oppe i dalen og gikk rett på Vardefjell sin vestvegg. Det ble fjellkltring oppover busker og kratt og fjellskrenter. En skrekkelig tur opp. God matpause med kaffe og brødskiver på toppen. Ned fra toppen gikk vi bak toppen og til venstre. Passerte forbi et par vann før vi gikk bortover forbi flere hytter, til utgangspunktet, hytte nr. to. Deilig å komme ned igjen på den merkede stien ned til bilen.
Vi så at det var en annen toppsamler i området, da det stod en mørk Audi Avant med en sykkel bakpå, nede ved veien. Inni bilen var det kart osv. Men vi traff deg ikke haky.