Preikestolen og Bynuten (24.08.2013)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Bynuten (671m) 24.08.2013
Neverdalsfjellet (706m) 24.08.2013
Visits of other PBEs Myrlandsheia parkering (293m) 24.08.2013
Preikestolen (604m) 24.08.2013
Preikestolen Fjellstue (270m) 24.08.2013
Preikestolen øvre p-plass (300m) 24.08.2013

Vi fikk ikke plass på Preikestolhytta og måtte finne et annet sted å overnatte fra fredag til lørdag. Vi havnet på en parkeringsplass oppe på Leitevegen mellom Jørpeland og Bjørheimsbygd og kom ikke i seng før kl 24.00, så i dag var vi slitne da vi parkerte på parkeringen ved Preikestolhytta og laga frokost. Vi kom oss tidlig i vei og klatret oppover de flotte nye trappene opp til Preikestolen. Jeg har vært der før og syns det var veldig godt tilrettelagt for turister da, men nå er det jo reine slottstrappen opp dit. Slitne i beina etter Kjerag, så vi brukte en time opp. Fikk en fin fotoseance der oppe i vinden, nesten alene. Spiste og kosa oss før vi gikk videre oppover og opp på Neverdalsfjellet og tok mer bilder. Da vi gikk ned igjen var vi KJEMPEGLADE for at vi gikk tidlig for vi møtte halve Norge og masse utlendinger i kø på vei opp. Det var så mye folk at vi nesten ikke kom ned igjen. Litt oppvask og klesskift før vi satte kursen mot Bynuten, Sandnes sin topp.

Kjørte til parkeringsplassen mellom Oltedal og Høle og fulgte turinspirasjon.net sin veibeskrivelse. Godt merket helt til topps. På toppen gjemte vi oss bak varden da vi spiste og skrev oss i boken. Fantastisk utsikt! Det blåste godt, men var ikke kaldt og solen skinte. Traff noen lokalkjente på toppen, som sa vi burde gå en annen løype ned igjen, på nordsiden av toppen, da fikk vi en rundløype. Fordi stien vi fulgte oppover er så slitt og med så mye stein og trerøtter, var vi glade for å få et annet alternativ ned igjen. Stien vi fulgte nedover er mye bedre enn den andre, men lenger. Vil nok anbefale å gå denne selv om den er lenger og våtere. Da følger dere skilting mot Selvigstakken et stykke, før dere får nytt skilt med Bynuten.