Joggetur til Store Haugmelen (28.08.2013)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Dalåker (389m)
Characteristic Jogging
Ascents Store Haugmelen (1,172m) 28.08.2013
Vardaheii (900m) 28.08.2013

Nå som jeg har flyttet til Sogndal for å studere på høgskolen i tre år har jeg endelig fått mulighetene til å kunne dra på fjelltur rett etter at skoledagen er over. For en luksus! Dagens mål ble Store Haugmelen. Kjørte til Kaupanger og opp til grinda etter gården Dalåker der jeg parkerte bilen. Hadde planer om å ta denne turen som trening og hadde ikledd med joggesko og et drikkebelte med kamera, gps, buff og en liten vindjakke.

Haugmelen sett fra Vardaheii.
Fjordblikk (Lustrafjorden) fra toppen av Store Haugmelen.

På vei fram jogga jeg oppover veien og inn på rødmerka sti opp til varden på Vardaheii. Nådde varden etter 27 minutter fra bilen med jevn jogg. Etter en liten pust i bakken fortsatte jeg langs slettene bort til Vatnasete. Videre herfra på sti langs ryggen til topps. Stod på toppen etter snaut 1,5 time fra bilen. Nydelig utsikt over Sogndalsfjella, fjorden, Jostedalsbreen, Skarvheimen og ikke minst Hurrungane som lå gjemt i en tåkedott i nordøst.

Tøy og bøy på toppen av Store Haugmelen.

Skrev meg inn i boka før jeg returnerte via Vassløysa. Åpenbart at denne ruta etter mer brukt enn stien via Vardaheii. Måtte stoppe opptil flere ganger på grunn av STORE blåbær som jeg ikke hadde hjerte til å løpe fra. Mmmm...! Litt kjipt å jogge langs den lange grusveien ned til bilen, men det ble i alle fall en bra treningsøkt før «Stedjeåsen Opp» på fredag.