Flott tur i Veset-traktene! (24.08.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Urdlandstølen (597m)
Endpoint Samme (575m)
Ascents Jeriken (1,000m) 24.08.2013 12:40
Fessanuten (1,442m) 24.08.2013 15:40
Nordbotnnuten (1,471m) 24.08.2013 16:15
Visits of other PBEs Hengebro Urdlandstølen (560m) 24.08.2013 09:35
Bro Veset (852m) 24.08.2013 11:00
BT-hytten på Vesete (862m) 24.08.2013 11:15

SPENNENDE TUR I VESET-OMRÅDET

Med hytten på Mjølfjell som utgangspunkt startet Astrid og jeg og vår gode turkamerat og Mjølfjell-entusiast Helge Titland turen fra Hengebro Urdlandstølen kl 0925. Det er viktig å kjenne til at denne broen tas inn om høsten av Voss Utferdslag! Bratt oppstigning ca. 200 hm i lien opp mot Rundavatnet der det flater ut, men flott, T-merket sti hele veien. Vi stakk bortom Bro Veset - satt opp for relativt kort tid siden, og ikke merket av på kart.

Hengebroen fra Almenningen på Mjølfjell til Urdlandstølen
Ny bro over elven fra Vesetvatnet

Deretter kom vi til stølen - en meget gammel Ulvik-støl nevnt i 1670, men antagelig i bruk fra 1300-tallet. Matpause i fint solskinn. Astrid returnerte og fant multer til en herlig multekrem til kveldsmaten! Helge og jeg fortsatte oppover mot Jeriken der Helge har funnet og registrert flere spennende kulturminner, bl.a. fangstgraver og bogesteller for reinsjakt og en klappfelle for røyskatt.

Vesetstølene ved Vesetvatnet
Klappfelle for røyskatt i en ur øst for Vesetvatnet

Jeriken
Dette er et spesielt, lite fjell med en meget karakteristisk form sett fra Veset-siden. Fjellet er nesten helt flatt på toppen. Flott utsikt mot Veset i VNV og mot den T-merkete stien langs Badnatjønn mot Fadlet og Ulvikhøyden. GPS høyeste punkt (umarkert) 384448 6725884.

Jeriken - det mørke fjellet midt i bildet - sett fra NV
Topp-platået på Jeriken med en blå vannpytt. Vesetvatnet i NV i bakgrunnen

Vi fortsatte sørover og oppover mot Fessanuten. Et lite stykke opp på vel 1000 moh fant Helge en sannsynlig fangstgrav for rein. Det er flere slike i området, men denne var ikke kjent for oss fra før. Graven er gjenfylt av stein, men er helt tydelig laget som en vanlig fangstgrav med rester ettter et ledegjerde på minst en side. GPS 384387 6725693.

Helge studerer fangstgraven sør for Jeriken
Oppmåling av fangstgrav. Jeriken i bakgrunnen til venstre

Fessanuten
Vi fortsatte videre oppover mot Fessanuten. Helge hadde tidligere funnet noen kvartsittavslag i områdene mellom 1207 og 1252 høydene ut mot de stupbratte fjellsidene ned mot Fallet og Fessavatnet. Vi lette endel etter stedet uten å finne det igjen.

Bratte skrenter ned mot Fessavatnet og Tyssedalen. Foto: Helge Titland
Utsikt mot Skorafjell og buføringsvegen (Høyfjellsvegen) mellom Ulvik og Slondalen

Vi trakk inn igjen i fredeligere terreng og fortsatte opp til toppen på Fessanuten som jeg registrerte som en ny topp på PB.
Steinvarde på GPS 382471 6723772. Flott utsikt mot Skorafjellet i øst og Nordbotnnuten i VSV.

Vi nærmer oss Fessanuten som ligger på platået over snøen
Varden på Fessanuten. Nordbotnnuten i bakgrunnen
Helge på Fessanuten. Skorafjellet i bakgrunnen

Nordbotnnuten
Videre mot dagens hovedmål - Nordbotnnuten. Vi måtte ned igjen ca. 50 hm før den siste oppstigningen til toppen. Goldt og nakent høyfjellsterreng - bare grått fjell med minimal vegetasjon og større eller mindre snøflekker. Varde på GPS 381616 6723222.

Helge på Nordbotnnuten. Olsskavlen 1576 i bakgrunnen
Nordbotnnuten. I bakgrunnen fra ve. Fessanuten, Skorafjellet og glimt av Vassfjøra

Tilbaketuren gikk mer eller mindre mot SV-enden av Vesetvatnet i litt ruskete terreng som det ikke alltid var så lett å finne beste ruten gjennom. Halvveis ned dro Helge frem to bokser med pils som han syntes vi fortjente etter en lang tur! Vi passerte på østsiden av Vetlabotnen og fikk utsikt mot et gammelt bjørnehi i en fjellside. Også fin utsikt mot fjellene på nordsiden av Raundalen.

Foto mot Mjølfjell/Ljosandalen. NV toppen på Mjølfjellet til hø. Foto Helge Titland
Det svarte punktet midt i bildet er et gammelt bjørnehi! Foto: Helge Titland

Vel tilbake i hytten hadde Astrid klar herlig middag og nylaget multekrem! Bedre går det ikke an å ha det! Takk for en fin tur, Helge!