Falketind (24.08.2013)

Written by mortodeg (Morten) GSM

Start point Bommen i Koldedalen (1,200m)
Characteristic Alpine trip
Klyving pionerruta (1,800m) 24.08.2013
Pionerruta Falketind 24.08.2013
Innover Koldedalen mot Falketind

Etter at fjorårets forsøk på pionerruta opp til Falketind snødde bort, var det i år tid for et nytt forsøk - litt tidligere på høsten. Denne gangen var været med oss, og til strålende sol labbet vi alle ni innover Koldedalen og opp til breen. Breen var stort sett snøfri, så vi startet uten tau. Mot slutten var det litt snø og bratt is, så vi bandt oss raskt inn.

I år som fjellveggen var fri for nysnø, var det lettere å finne ruta, og på tørt fjell var det vesentlig lettere å gå den! Det er lett og fin klyving hele veien. Selv følte jeg ikke behov for sikring, selv om det er passasjer der en utglidning fort blir fatalt. Men vi var en blandet gruppe, og noen syntes etter hvert at det ble i overkant luftig. Så da bandt vi oss inn igjen, og jeg ledet opp med løpende forankringer. Moro det også, trenger erfaring med fjellsikring til andre turer.

Luftig fra Falketind, med Falkungen, Falkbreen og Koldedalsvatnet i bakgrunnen.

Fra toppen av pionerruta er det en liten rusletur opp til toppen, med noen meter klyving helt mot slutten. Selve toppen er spiss, men mer enn nok plass til oss alle. Den er en skikkelig toppe-topp, med luftig utsikt i alle retninger.

Så var det ned til ryggen igjen, og klokka var allerede blitt seks, så fornuften talte imot å løpe oppom Midtre Stølsnostinden. Godt var det, for returen skulle vise seg å bli lenger enn vi hadde sett for oss. Vi gikk normalveien ned. Først greit ned breen, trengte ikke tau. Men etter breen ble det bratt. Vi lette litt etter veien, før vi forstod at man skal gå ned helt inntil elva. Det er vardet, viste det seg. Oppover er nok ruta både lett å se og gå, men nedover tok det sin tid. Det er mye småbratte sva og småklyving. Ikke noe luftig, men nok til å slå seg.

Klokka ble ni før vi var nede i dalen, og enda var det ca 6 km igjen. Det går en vardet sti tilbake til bilveien, men i starten er det bare grov ur. Det ble etter hvert mørkt, og vanskelig å finne løypa. Noen steder var det også en del opp og ned i bratt løs ur. Heldigvis hadde vi med lykter, så det gikk nå greit. Litt over midnatt var vi endelig tilbake ved bilene. Det ble en lengre dag enn vi hadde sett for oss, men alle var strålende fornøyd likevel!