Store Knutsholstind (24.08.2013)

Ascents Gjendetunga (1,516m) 24.08.2013
Store Knutsholstinden (2,341m) 24.08.2013

Gjende

Tur sammen med tante anneg, onkel Lauritz og Anders. Vi tok båten fra Gjendesheim og inn til Gjendebu fredagskveld. Siden det var veldig mye folk i fjellet denne dagen overnattet vi i Gjendinebua. En veldig fin gammel steinbu med jordgulv.

Store Knutsholstind

Etter en god frokost på Gjendebu, startet vi mot Store Knutholstind. Vi kom igang litt før klokka ni. I Svartdalen begynte sålen på skoene til Anders å løsne. Den ble festet med et par snører, men noen hundre høydemeter før toppen løsnet de helt. Så han gikk på sko uten såler de siste tre hundre høydemeterene til toppen. Vi fulgte letteste atkomst til toppen fra Gjendebu opp i Svardalen og tok av ved en stor stein før vannet på 1490. Herfra fulgte vi vardinga opp til toppen. En liten hylle med overheng i starten som måtte forseres som vanskeligste hinder, men denne unngikk vi på veien ned ved å gå litt lenger mot høyre på nedturen. Flott vær og fantastisk utsikt fra toppen. Ned igjen var skoene uten såle veldig glatte, så han byttet med onkel halveis ned bakken. Vi kom oss ned og nesten nede gikk onkel Lauritz i sokkene det siste stykket fra nedstiginga fra Svartdalen. En ny kremtopp å føre opp i lista!!!

Gjendetunga

Etter å ha overnattet på madrass i den innerste peisestua denne natten sto jeg tidlig opp og gikk (delvis treningstur) på Gjendetunga. En fin liten topp. Tok med de to tre små høyder på turen ned igjen rett ved toppen. 52 minutter opp, kortere ned igjen. Nede igjen var det frokost og pakke for å rekke båten ut igjen 09.45. En veldig fin helg.