Dag 4 tour de Hardanger (25.08.2013)

Written by Vangsnes (Erik-Sebastian Krogvig)

Ascents Gygrastolen (1,345m) 25.08.2013
Gygrastolen fortopp (1,339m) 25.08.2013
Kråkenibba (1,348m) 25.08.2013

Siste dagen gikk alleina, Gudmund proritere Canada om knappe 2 veker. Så jeg sykla mot Ænes der jeg løp fra kirken mot Skrunten. Hadde så gode bein og blei så gira at jeg sprang feil og endte ved Gygrastølsvatnet. Blei derfor litt stamping i ulendt terreng til jeg kom inn igjen på stien. Kom opp til Skrunten og satte kursen opp den bratte ura rett mot toppen. Fantastisk utsikt på toppen og hadde god utsikt mot gårsdagens tur trase.
Det var særdeles luftig langs eggen, kanskje den luftigste så langt på touren.
Videre gikk turen et godt stykke ned til Lægda før det steig jevnt til Lægdakruna og Kråkenibba.
Hjemover prøvde jeg meg ned steinlauparinden, noke som viste seg å ta veldig lang tid med masse laus stein og veldig bratt. Gikk ut av renna bort langs lyngen, var ikke heilt topp feste med asfaltsko, men gikk på et vis. Var innstforjævlig bratt, ikke klatrebratt, men bare ei lang lang bratt bratt li på 900 høgdemeter.
Kom meg ned til Ænesdalen, fant stien som fører nedover dalen, som forøvrig var heilt fantastisk fin å løpe på!! var ca 8.5 Km ned til Sykkelen.
Hadde litt dårlig tid fra Ænes og til Rosendal, og huska ikke om båten gikk 17.25 eller 17.35 så beina på. viste seg at den gikk .35 og måtte venta på korresponderende buss så blei goood tid.