Superhelg i Telemark (24.08.2013)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Ascents Fagerliheii (911m) 24.08.2013
Punkt ved Fagerliheii (910m) 24.08.2013
Førheinutane (1,049m) 24.08.2013
Førheinutane Sørøstskråning (1,040m) 24.08.2013
Knarren (748m) 24.08.2013

Planen var egentlig Svånåtindane og det meste var pakket og klart da jeg fredag morgen omtrent ikke kom ut av senga. Ryggen slo seg vrang etter å ha murret en tid etter en strekk i siden tidliger i sommer. Meget ergelig med den værmeldingen.
Løft av tyngre sekk var utfordringen, mens gåing var ok.
Det manglet noen topper i Telemark som kunne tas med lett sekk, så det ble redningen. Ettersom det er mitt i bærsesongen tok jeg med noen bøtter og bærplukker.
Først lett tur til Knarren, så til Fagerliheii. Flotte sva i ettermiddagssola og varmt i vannene ved kommunetoppunktet. På vei ned så jeg det var god tid til siste ferje kl 21 over fjonesundet, dermed ble det tid til litt bærplukking.
Mange klatrere lå i telt ved parkeringen ved Hægefjell. Trivelig å komme frem dit og slå opp telt selv om det var blitt ganske mørkt. Flere leirbål var tent.
Søndagen bar det innover veien vestover mot Førheinutane. Gikk rett opp nordryggen mot toppe og traff 3 reinsjerere oppe på eggen her. Jeg spurte om det var mye rein i området. Hvorpå svaret var at de ikke hadde sett noen.... Tilbake samme vei. 4 t t/r parkeringen toppen.
Kjempehelg i varmt sommervær med god temp i vannenne til svalende bad.