Ytstekupa og Daurmål fra Årdal, Breim (24.08.2013)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Frøystad, Årdal (360m)
Endpoint Frøystad, Årdal (360m)
Ascents Daurmål (1,448m) 24.08.2013
Svenskenipa (1,056m) 24.08.2013
Ytstekupa (1,152m) 24.08.2013

Start fra Frøystad, en av de øverste gardene i den sjarmerende bygda Årdal, Breim. Her er overraskende mange hus og velholdte garder. Snakket med lokale bønder om parkering og rutevalget. Fikk pekt ut ruta som ikke er merket og var glad for dette, da det er lett å tråkke seg bort i einekratt og kjerr. Det er geite og sauetråkk å følge og jeg tror faktisk at jeg klarte å holde ruta ganske bra etter det jeg fikk forklart. Jeg siktet meg inn på en Geitefjøs som ligger en noen hundre meter overfor Frøystad. Herfra var det et par hundre høydemeter lettere seig oppstigning langsmed ei grov. Når man har kommet over den bratteste hellinga og vegetasjonen, skrår man sørover og jevnt oppover fjellsiden i retning Svenskedalen. En holder seg stort sett i nedkant av endel bratte hamre og etter ca 2,5 km skrå gange entrer man Svenskedalen og man nærmer seg etter hvert Svenskenipa. Denne plukket jeg med på turen og fortsatte sørover mot Ytstekupa, en av de siste toppene som jeg manglet på Jølster lista;)

Svenskevatnet som man ser på vei opp mot Ytstekupa, er et fasinerende fenomen. Det er ingen elv som renner ut av dette vatnet. Da måtte vatnet ha vært mye større. Vannet renner ut av et hull i bunnen av vatnet. Under snøsmeltinga skal man visstnok kunne se virvelen av vannstrømmen slik man ser vannet tappes ut gjennom sluken i et badekar. Festlig;). I sørenden av vatnet sto visstnok ei bu tidligere. Etter orkanen Dagmar havnet denne ca 200 meter lengre sør enn opprinnelig. Man kan så vidt skimte restene av den på et av bildene under;)

Etter Ytstekupa, satte jeg kursen østover ned i Svenskedalen i retning Daurmål. Fra dalen er det lettgått ur ca 450 høydemeter opp til toppvarden på Daurmål. Denne toppen har jeg besøkt tidligere, men da på ski. Det var derfor et lett valg å legge ruta over denne på returen. Høy Pf er det også;) Det er en utrolig flott topp som ikke akkurat er nedtrakka av besøkende... Lettgått nordover fra toppen i retning Årdalsstøylen. I ca 650 meters høyde skrår man vestover mot Frøystad og følger diverse geitetråkk tilbake til utgangspunktet. En fantastisk flott rundtur som virkelig anbefales!