Rundtur Tjønnholstind (22.08.2013)  6

Written by Tomis (Tom Isaksen) GSM

Start point Vargebakken (1,103m)
Endpoint Vargebakken (1,100m)
Tjønnholstinden NV1 (2,221m) 22.08.2013
Tjønnholstinden NV2 (2,208m) 22.08.2013
Tjønnholstinden NØ (2,180m) 22.08.2013

Jeg startet tidlig fra hytta og brukte ca 2 timer til parkeringen på Vargebakken. Var litt spent på om mine turplaner for disse to dagene var litt i overkant optimistisk. Min erfaring med lange, og for meg luftige turer, var ikke allverden. Det skulle vise seg å gå ganske bra.

Fulgta den anbefalte stien over Leirungsåe. Rota litt med å finne tråkket oppover på venstre side av bekken fra Bukkehåmartjønne, men det var helt klart hvor jeg skulle. Tråkket var tydligere når man kom litt lenger opp. Toppen var litt luftigere enn jeg hadde forestilt meg. Blant annet var det veldig fin utsikt nesten i alle retninger. Spesielt ned mot Øvre Leirungen var det fint. Fram til nå hadde det knappest vært noen skyer, men da jeg så oppover mot Kvassryggen og Høgdebrotet lå skyene nede på toppene. Jeg håpet at disse ville være borte til jeg nådde dit og jeg fikk tildels rett.

Turen over Kvassryggen gikk greit, men da jeg nådde bratta opp til Høgdebrotet var den dekket i skyene. Litt dumt egentlig, siden jeg ikke hadde vært der før og gjerne skulle sett meg ut en passe rute oppover. Jeg satte meg ned og tok en matbit og registrerte at sikten bort mot Eggen var prima. Litt etter litt forsvant også skyene opp mot Høgdebrotet, heldigvis. Som forventet var det en del klyving oppover, men det gikk uten problemer. Fin utsikt både mot Steinflybrean og Nørdre Tjønnholet på veg mot Steinflytinden.

Snøfonna før Steinflytinden var jeg litt usikker på. For sikkerhets skyld tok jeg på meg stegjerna og gikk uten problem langs eggen. Det hadde sikkert gått fint uten også. Blokken på toppen av Steinflytinden var som forventet litt vanskelig å komme opp på, men etter å ha tatt av meg sekken gikk det fint. Veldig fin følelse å stå på toppen der og se på den fantastiske utsikten. Dette hadde jeg ikke opplevd før.

Fortsatte så stort sett langs ryggen mot Tjønnholstind. Måtte omgå litt ned til venstre et par ganger. Luftig parti! Skjønte på et tidspunkt at jeg hadde passert den midterste pukkelen uten å ha vært oppe på den. Satte derfor fra meg sekken igjen og snek meg langs eggen og bort på den. Deretter greit opp på dagens hovedmål. Været var veldig bra og tok meg derfor en lengre matpause der, mens jeg planla resten av turen.

Etter hvilen tok jeg med meg Tjønnholstinden NV1 og NV2. Begge med fantastisk utsikt ned mot Tjønnholsbrean. Jeg hadde bestemt meg for å ta med meg Tjønnholsoksle selv om jeg viste at det var bratt ned i retning av Leirungsdalen. Det gikk sånn passelig bra vil jeg si. Jeg kom meg greit ned, men måtte traversere litt frem og tilbake for å finne en veg ned. Jeg gikk nok ikke den optimale vegen. Mulig jeg begynte litt for langt mot høyre.

Jeg har hørt andre si at Leirungsdalen er lang, og det kunne jeg bekrefte. Det var først her nede i dalen jeg så andre mennesker.