Gaular topper (22.08.2013)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point SKilbrei (250m)
Endpoint skilbrei (250m)
Ascents Grønefjellet (812m) 22.08.2013
Klungeren (817m) 22.08.2013

Tenkte meg en kort grei tur før ettermiddagsvakt, og landet på denne. Kjørte mot Sande fra Førde og tok av fra hovedveien på traktorvei 500 meter etter Skilbrei-vatnet. Parkering ca etter 500 meter ved en rød garasje. Her følger man traktorveien ca en liten km før man tar av på en sti der hvor veien krenger mot venstre. Her er faktisk rødmalte prikker, som forsvinner etter hvert som stien går over i myrete terreng og blir heller utydelig. Meget vått vær i det siste har vel ikke hjulpet på underlaget, men i utgangspunktet er det absolutt ikke mitt favoritterreng!! Fulger "stien" som er merket på kartet mot Krististøylen. Her skrådde jeg av i ca 500 meters høyde opp en vegetert rygg sørover i retning grønefjellet. For multeinteresserte er dette perfekt terreng for denne veksten. Hele ryggen mot grønefjellet var spekket av perfekt modne multer!!! Jeg hadde aldri avslørt dette om det ikke hadde vært for at jeg aldri kommer til å gå opp igjen den veien....

Jeg så at det sugende terrenget og litt roting nedi myra i begynnelsen hadde brukt litt av min hardt tilmålte turtid. Spørsmålet var da om jeg skulle prioritere multeplukking eller topp nr to - svaret var enkelt: Topp! Derfor var det småløping ned fra Grønefjellet igjen, mer lettgått via dyretråkk bortover rygg 709 og bratt vegetert "klyving" opp mot Klungeren hvor jeg på slutten kom inn på en merking. Skodda som hadde lagt på toppen på morgenen var forsvunnet og været var strålende;)

Etter Klungeren satte jeg kursen nedover i retning utgangspunktet og traff etter hvert den samme myrete "stien " som jeg hadde fulgt oppover. NEde ved bilen 30 min etter planlagt skjema, men allikevel nok tid til en rask dusj før arbeid;) Godt fornøyd med full utnyttelse av en etter hvert flott dag med mildt sagt surklende fjellsko;)