Tron østtoppen -Veien stengt! - kommunetopp Tynset (21.08.2013)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Tylldalstoppen (1,653m) 21.08.2013

Passerte Tronfjellet i nydelig vær, så jeg tenkte at tiden var inne til å ta Øst-toppen. Har vært to ganger på hovedtoppen, men før kommunetoppsamlingen startet. Fikk oss en liten nedtur når vi kom til bompengekassa og det sto at veien var stengt. Kjapp googling viste at veien faktisk er privatfinansiert og etter hvert er blitt et tapssluk for eieren. Flomskadene hver vår koster mer enn bompengene en får inn. Da vi skjønte at veien sto til forfall tok vi oss friheten til å kjøre forbi sperringene. Veien viste seg å være ganske grei, men noe vannskadet. På toppen var det flere biler som jobbet på telemasten. Spaserte først på hovedtoppen, deretter på østtoppen. Nydelig vær og forholdsvis klar luft. Så Rondane, men var i tvil om Snøhetta. Så noe med skyer på som lignet. Forsvant ned igjen like fort som vi kom opp.

Synd om denne veien skulle bli lagt ned for godt. For folk med funksjonshemninger er dette en unik mulighet til en fjellopplevelse, og selvsagt en lettelse for fremtidige kommunetoppsamlere.