Granberget - Kommunetopp i Sør-Odal (19.08.2013)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Granberget (528m) 19.08.2013
Odal Verk vitner om fordums storhet!

Brukte sykkel på denne toppen, som de fleste andre. Parkerte på parkeringen rett vest for Odal Verk. Flott hageanlegg som nok burde bli bedre utforsket, men kommunetoppen var prioritet denne gangen. Været var nesten skyfritt, stille og litt over 20 °C. En flott sensommerdag med andre ord!

Jeg var spent på om kneet ville tåle dette, da det har murret siden nedturen fra Gjegnen! Er nok en betennelse i senefester/slimposer. Sykling skal jo være bra, men helst uten belastning. For å kompensere syklet jeg på letteste gir store deler av turen. Klarte å sykle helt til topps på 53 minutter, uten andre pauser enn kartlesing i ny og ne. Har ikke GPS-feste på sykkelen.

Siste del av syklingen går på kjørbar vei inn til en hytte. På min GPS var den tegnet som sti. Fra toppunktet på veien var det knappe 250 meter på kompasskurs mot toppen. Fine og feite blåbær langs ruta forsinket meg noe! Som omtalt av andre er terrenget noen cm høyere ca 20-40 m nord-nordvest for restene av trigpunktet, men hva som var toppunktet var ikke lett å bedømme. Tror jeg må ha vært innom det.

Trigpunktet med Kjentmannsposten

Ved trigpunktet sto et kjentmannsmerke som påsto at det skulle være flott utsikt mot sørvest. og at Tryvannstårnet kunne ses med kikkert i fint vær. Fra toppen var det som ventet ingen utsikt. Jeg la derfor en runde ned mot kanten i sørvest, men ga forholdsvis raskt opp da det så ut til å være for mye trær. Til slutt havnet jeg ved hytten hvor sykkelveien sluttet, og der var det bra utsikt, takket være et stort hogstfelt. Uten kikkert klarte jeg likevel ikke å gjenkjenne noe.

Nedturen gikk fantastisk fint på sykkel på 22 minutter (tar ingen sjanser lenger...). Litt sliten i kneet i kveld, men godt fornøyd likevel!

Opp 1 time
Ned 28 minutter (hvis direkte)
Totalt 1 time 41 min med utsiktsjakt!