Husnuten og Vehuskjerringi (19.08.2013)

Written by haky (Harald Kylland) GSM

Ascents Husnuten (1,609m) 19.08.2013
Vehuskjerringi (1,355m) 19.08.2013

Husnuten

Kjørte opp til Vå og parkerte ved en søppelkontainer i veikrysset. Gikk opp bakkene til den røde driftsbygningen der stien begynner, som Roger beskriver, TAKK for den informasjonen. Fulgte stien opp til 1373 moh. Svingte da litt østover, sør for tjern og fulgte en bekk oppover et lite stykke. Og plutselig kom tåka med sikt på bare 20m. Ble litt knoting for å finne greieste veien mot toppen nå. Var innom flere småtopper før jeg fant den høyeste med kasse og bok. Skrev meg inn som nr 9 i år. Det blåste også kraftig på toppen, og med ingen sikt var det bare å returnere. Da jeg kom ned til ca 1450moh var jeg under tåka igjen. Fulgte stien tilbake til bilen.
Totalt 10km, 3t, 965hm

Når en forstørrer bilde 3 ser en snøflekker på Vassdalseggi litt til venstre for midten av bilde.

Vehuskjerringi

Parkerte ved Vehus og fulgte Vei/sti begge veier. Det ser ut til å være en mye besøkt topp iflg toppboken.