Norefjell Rundt (10.08.2013)  6

Written by simenru (Simen Rustad)

Characteristic Jogging
Ascents Augunshaug (1,341m) 10.08.2013
Grindefjell (1,413m) 10.08.2013
Gråfjell (1,466m) 10.08.2013
Hesteleinnattan (1,238m) 10.08.2013
Høgevarde (1,459m) 10.08.2013
Ranten (1,419m) 10.08.2013
Ravnås (1,189m) 10.08.2013

Lørdag satte jeg kursen mot Norefjell for en langtur i fjellet. Trur tanken kom opp etter at en av Gilberg-brødrene nevnte at de hadde hatt noen dagsturer dit fra Oslo.

Parkerte ved Skistua, og satte kursen oppover slalomanlegget mot Ravnås (1188m). Satte så kursen mot sadelen over mot Augunshaug. Foreløpig var underlaget helt herlig - bare gresslette, og jeg kutta stien opp mot Augunshaug siden selve stien var full av løsstein. Ble en del gåing oppover her også. Fra toppen var det fin utsikt innover mot Høgevarde.

Tok gel nummer én på Augunshaug før jeg skrådde ned i lia. Her kjente jeg litt i låra, og tenkte et øyeblikk på hvor lurt det var å legge ut på langtur bare to uker etter Kristins Runde. Jaja, så bra vær som dette kan man ikke alltid regne med, og hjem kommer jeg meg alltids på et vis, så jeg lot det stå til.

Kursen ple staka ut mot Grindefjelltjønn, og jeg passerte rett øst for dette. Så runda jeg Laksejuv, og klatra opp mot Hesteleinnattan (1238m). Klatringa her føltes brattere enn på kartet, men var verdt det med utsikten.

På forhånd hadde jeg vært litt usikker på hva jeg skulle videre herfra, utover at jeg skulle innom Gråfjell før jeg snudde sydover. Jeg valgte å ta med Rundenatten og Fagerlinattan på veien, så dro omtrent rett vest fra Hesteleinnattan til sadelen før jeg holt høyden nordvestover. Her var det mer myr og lyng, så det gikk litt saktere, og rett sørvest for Rundenatten rota jeg meg i tillegg inn i litt bjørkekratt. Gel nummer to gikk med et sted i skrålia her.

I bakken opp til Fagerlinattan fulgte jeg et tråkk som gikk opp til bokkassa på 1230-punktet. Herfra fulgte jeg grovt sett ryggen oppover før jeg skrådde til å krysse bekken ved utløpet av Jervolltjern og holde nord for dette til jeg klatra den siste biten opp til Gråfjell (1466m).

På Gråfjell ble det en kort matstopp hvor jeg tvang i meg ei brødskive (nummer to frista ikke så veldig), og satte kursen mot Ranten. Gikk litt til høyre for 1430-toppen, og fikk en ganske steinete nedfart mot sadelen - kanskje det er bedre å runde nærmere 1378-toppen? Etter å ha kryssa DNT-stien ble det enda en stigning opp til Ranten (1419m). På dette tidspunktet var det mye mer gåing enn jeg skulle ønske - bakken opp her er jo ikke så altfor bratt. På toppen hilste jeg på et par fotturister med kamera, og prøvde å psyke meg opp litt til den siste "ordentelige" stigningen opp mot Høgevarde.

Sikta meg inn på vadet sør for Raudmyra, men holdt en del til venstre for å unngå skrenter og andre uhumskheter ned fra Ranten. Vel nede var stien egentlig løpbar, men jeg var ikke spesielt sprek lenger. Siden det var en del folk her endte jeg allikevel opp med å småjogge mesteparten av bakken i en 8:30-fart eller deromkring. Ikke akkurat noe å skryte av, med andre ord. Heldigvis var siste biten opp til Høgevarde (1459m) snillere enn jeg hadde frykta (og det var ikke så mange tilskuere her, så jeg gikk med god samvittighet). Fikk tatt en siste gel her for å ha litt ekstre krefter til hjemturen.

Ned fra Høgevarde gjorde jeg det ganske lett ved å krysse øst for Høgevardtjenn og dra meg opp til hytta før jeg fulgte stien sydover. Stakk oppom Grindefjell på veien, men ellers var det enkelt og greit å følge rødmerka løype tilbake til skisenteret og bilen. Trine ringte og lurte på hvordan jeg lå an ca 300m før jeg var framme ved bilen - god timing!

Mellomtider:
Skistua: 5:19

Sprekt gjort!

Written by morsor 19.08.2013 21:12

Løpetur Norefjell rundt. For min del nøyer jeg meg med Gråfjell og Høgevarde når tiden er inne.