Mesmo- Langedals- og Svartdalstindene (14.08.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Gjendebu (990m)
Endpoint Samme (990m)
Nørdre Svartdalspiggen (2,137m) 14.08.2013 19:08
Visits of other PBEs Gjendebu (990m) 14.08.2013 06:10

RUNDTUR TIL MESMOTINDEN, LANGEDALSTINDENE OG SVARTDALPIGGENE

Toppene på østsiden av Svartdalen ble unnagjort i fjor sommer. Nå var turen kommet til de åtte toppene på vestsiden - tre hovedtopper og fem sekundærtopper. Utgangspunktet var Gjendebu - et av mine favorittsteder i Jotunheimen. Tshering (Tshering Pande Bhote) og jeg hadde reist inn der dagen i forveien. Vi var klar over at dette ville bli en lang tur, og hadde gjort alt klart for en tidlig start fra Gjendebu. Kl 0615 var vi avgårde langs stien mot Svartdalen. Flott turvær - lettskyet og vindstille. Etter vel en time var vi oppe i Svartdalen. Vi fulgte den vanlige stien et stykke, men tok etterhvert av mot høyre og siktet oss inn nordre del av Svartdalsbreen.

Tidlig morgen i Svartdalen. Fra venstre Leirungskampen, Mesmotinden, Svartdalsbreen og Langedalstinden i tåke

På vei innover her så vi en liten flokk med reinsdyr som beitet fredelig bare noen hundre meter borte, og som ikke lot seg affisere av oss. Fremme ved brekanten kl 0840, og på med breutstyr som var helt nødvendig denne dagen. Vi valgte en rute direkte mot skaret sørvest for Mesmotinden. Nederst på breen var det bare is. Lenger oppe ble det flotte forhold med rester er nysnøen som hadde falt i løpet av de siste dagene. Men vi måtte flere steder passere over eller gå rundt store sprekk områder i breen.

Ved kanten av Svartdalsbreen med Mesmotind og Langedalstind. Fineste været vi hadde på turen!
Nødvendig med sikring over snødekte broer og sprekker på Svartdalsbreen.
Vi benyttet snøbroer mange steder. Disse holdt bra såpass tidlig på morgenen pga frost om natten. Et sted der Tshering kom seg greit over, holdt ikke snøbroen min tyngde. Jeg gikk gjennom, først med den ene så med den andre foten. Tshering hadde heldigvis full kontroll og fikk dradd meg inn på trygg grunn i tide. Dette var en skikkelig dyp og ekkel sprekk. Det var første gang jeg hadde en slik opplevelse, og det ble en påminnelse om at brevandring krever sikring! Her er en billedserie fra Tshering!

Øverste tredjedel av breen var skikkelig bratt, og det tok sin tid opp her. På vei oppover dukket solen opp, og vi begynte å håpe på en solskinnstur. Oppe på bandet etter ca. 4 timer kl 1015. Pause her før vi bega oss i vei mot dagens første mål:

MESMOTINDEN
Det var 5-10 cm nysnø oppover mot toppen. Vi fulgte eggen oppover, litt klyving over våte og glatte sva enkelte steder der vi sikret (gul trekant på kartet), men stort sett lettgått og greitt terreng. Oppe på toppen etter ca. en time fra skaret. Stor og fin varde på GPS 6807852 475124. Solskinn ble det dessverre lite av. Nå hadde det lagt seg et tåkebelte over toppene våre, og det ble liggende resten av dagen.

På vei opp mot Mesmotinden
Tshering poserer på Mesmotinden
Stolt Knut på Mesmotinden! Store Knutsholtind i bakgrunnen

Etter behørig fotografering gjorde vi et lite fremstøt mot kandidat-toppen Nord for Mesmogtinden. Denne lå under 200m fra oss, men det var bratt og virket tidkrevende å komme seg ned dit. PF på denne toppen er oppgitt til 7m - håper dette blir stående slik at jeg slipper ny tur dit! Det gikk raskere med oss ned igjen, og vi var tilbake i skaret etter en halvtime.

LANGEDALSTINDENE
Vi tok oss nå ned den bratte og løse fjellsiden sørøst for skaret mellom 150 og 200 hm. Ruten går en del i zig-zag, og det hjalp godt at noen har satt opp småvarder nedover. Vi kom etterhvert ned på en snøfonn som var fin å følge bort til Langedalstindene.

Nedgangen fra ryggen vest for Mesmotinden mot hylle/snøflate sør for Langedalstinden
På vei ned mot hyllen NØ for Midtre og Søre Langedalstinden (i bakgrunnen midt i bildet)

Vi gikk først ut til
Søre Langedalstinden som ligger fritt og fint til lengst sør på dette brede fjellpartiet. Liten varde på GPS 6806747 474799. Vi hadde da brukt ca. en time fra skaret.

På vei sørover mot Søre Langedalstinden
Nok en topp i boks - Søre Langedalstinden!

Raskt videre til
Midtre Langedalstinden der vi ankom kl 1322. GPS 6807026 474639. Dette var min 2K PF>10m topp nr. 300 - og et aldri så lite jubileum!

Midtre Langedalstinden - min topp nr. 300 på PF 10m listen. Liten varde og ingen stortopp akkurat!
Tshering oppgraderte den stusslige varden på Midtre Langedalstinden

Nå skulle vi opp igjen til skaret øst for Langedalstinden og videre til
Langedalstinden 2206 - Tsherings rute
Tshering hadde allerede sett seg ut en annen og meg bekjent ikke tidligere beskrevet rute mot Langedalstinden - nemlig en renne som går fra breen like sør for Langedalstinden på skrå oppover mot selve Langedalstinden. Se GPS track. Vi krysset først snøflate/bre uten sprekker som ble brattere og brattere mot NØ og innsteget til rennen. Snøforholdene var gode med et lag av nysnø som gjorde det relativt sikkert å bevege seg langsetter breen. Like før innsteget mistet jeg fotfestet og fikk meg en liten utglidning. Jeg rev med meg Tshering, men snøen ga friksjon, og vi begge stoppet opp etter bare noen få meter. Innsteget fra bre til fast grunn på GPS 6807333 474586 ca. 2060 moh. Vel inne i rennen var det bare å fortsette videre mot toppen. Rennen var utrolig fin og lettgått - riktignok bratt, men lite eksponert med bare lettere klyving uten sikringsbehov. Oppe kl 1320. Varde på GPS 6807535 474578.
Tsherings renne i sørøstflanken av Langedalstinden. Svaet var ikke så vanskelig som det ser ut....
Tshering har besteget Langedalstinden 2206!
Måtte bare ta med dette bildet tatt dagen etter fra Slettmarkhøe... Fra venstre Mesmotinden, de tre Langedalstindene med hovedtoppen til venstre og Kvitskardtind i bakgrunnen

Etter en lunchpause fortsatte vi mot Svartdalspiggene. Lettgått til

Søre Svartdalspiggen
Oppe der etter en liten halvtime kl 1550. GPS 6807779 473910. Videre til

Midtre Svartdalspiggen
Ankom der etter nok en halvtime kl 1625. GPS 6808383 473898.

Søre Svartdalspiggen
Midtre Svartdalspiggen. Søre i bakgrunnen og Svartdalsbreen til venstre
Vi fulgte sør-ryggen nordover mot På vei langs mot Store Svartdalspiggen
Vi nærmer oss Store Svartdalspiggen fra sør....

Store Svartdalspiggen
Denne toppen reiste seg mørk, svær og faretruende foran oss. Vi var spente hvordan vi skulle komme oss opp der. Vi fulgte beskrivelsen i "Bibelen" til mortenh (Morten Helgesen) og gikk langs ryggen til vi sto foran den beskrevne, bratte hammeren på sørsiden av toppen.

Foran oss troner Store Svartdalspiggen

Vi klarte ikke å finne den beskrevne og anbefalte ruten nordover langs kanten av brattfjellet som skal føre på skrå opp til toppryggen 50 m nord for selve toppen. Isteden fant vi den løse rennen som går rett opp mot toppen - gradert til grad 3 klatring, og bestemte oss for å prøve denne. Tshering klatret først. Det vanskeligste punktet var helt i begynnelsen. Her måtte vi opp en vertikal hammer med ganske så løst fjell som i tillegg var vått og sleipt. Tshering kom seg opp ved hjelp av en mellomforankring, og sikret meg ovenfra. For første gang opplevde jeg å miste fotfestet under klatring slik at jeg gled ut og ble hengende i tauet! Ingen skade skjedd, men det var en ny og uvant opplevelse å henge der å dingle i tauet! Jeg kom meg greit innpå igjen og fortsatte klatringen som var adskillig lettere videre opp mot toppen.

Tshering sikrer meg på vei opp rennen mot Store
Bratt og tidvis trangt i rennen ----

Like under toppen kom vi til gamle rappellfester som indikerer hvor folk som kommer fra nord enten har snudd eller rappellert ned den veien vi kom opp. Toppkjenning kl 1821. GPS 6809183 473959.

Siste steg opp mot Store Svartdalspiggen!

Herlig følelse å være vel oppe på toppen og vite at nå gjensto bare sjarmør-etappen tilbake til Gjendebu. Men først måtte vi innom dagen siste topp -

Nørdre Svartdalspiggen
Liten halvtime bort her med litt klyving enkelte steder. Fremme kl 1908. GPS 6809880 473796.

Nørdre Svartdalspiggen - dagens åttende og siste topp!
Utsikt mot Gjende fra nord for Svartdalspiggen

Tilbaketuren var litt slitsom så lenge vi var opp i nysnø og steinur, men alt bedret seg da vi kom ned på bar mark på ca 1700 moh. Tilbake på Gjendebu kl 22 der vi fikk herlig middag og en kald pils selv om det var lenge etter vanlig middagstid. Kjempeservice fra verten på Gjendbu Lars Åge Hilde og hans stab.
Alt i alt en kjempeflott tur gjennomført etter plan med fler spennende og lærerike opplevelser underveis! Takk til Tshering for meget kompetent, sikkert og hyggelig turfølge i et for oss begge helt nytt turterreng!

Start date 14.08.2013 06:15
End date 14.08.2013 21:58

Takk!

Written by Olepetter 05.09.2013 21:04

Artig å lese fra denne turen! Har gått omtrent den samme, men motsatt vei - i godvær. Skal si du har stått på - grattis med nr 300! Både bresprekk og glipptak i klatring også, det er "krydder til hukommelsen" etterpå, samtidig som det er svært nyttige opplevelser, ja.

Husker særlig rappellen ned fra Store Svartdalspiggen, da jeg hadde synsforstyrrelser mens jeg la opp rappellen - så ikke på det ene øyet omtrent; et varsel om kommende migreneanfall. Husker også sprekkene på breen, som vi gikk ned. Herlig rundtur, det der!

Missing title

Written by Mayhassen 05.09.2013 09:42

Veldig morsomt å lese rapport fra disse fjella. På min telttur her i 2007 ble kamera vannskadet og minnene blir stadig mer hvisket ut. Si i fra neste gang du skal oppi her!

Har ikke hørt om rutevalget deres opp den rennen før.

Synd du ikke fikk godvær på begge dagene, men bra du kommer deg på tur uansett :)