Søndagstur med Sigbjørn og Elisabeth (18.08.2013)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Øyjorden
Ascents Emanuel Mohns utsikt (480m) 18.08.2013
Rundemanen (568m) 18.08.2013
Ørneberget (238m) 18.08.2013
Visits of other PBEs Ankerhytten (403m) 18.08.2013
Dræggehytten (433m) 18.08.2013

Fin tur i byfjellene

Meg, Sigbjørn og Elisabeth på toppen av Ørneberget.

Det var en litt ustabil dag på værfronten og turen over vidden valgte vi å droppe til tross for mye vind og regn. I stedet ble det en fin tur fra huset til Sigbjørn på Øyjorden og over Emanuel Mohns Utsikt. Da vi ankom Ankerhytten var denne åpen og vi fikk komme inn og ta en titt. Har aldri vært inne i noen av disse hyttene før. Vi ble møtt av en hyggelig mann som jobbet som frivillig for hytten. Vi tok deretter turen via Dræggehytten lenger oppe, men denne var låst. Like ovenfor var varden ved Emanuel Mohns Utsikt. Vi fortsatte deretter videre opp mot Rundemanen hvor vi tok en matpause under taket på ett av de små husene. Det begynte å pøsregne da vi kom opp hit. Sigbjørn hadde tatt med seg rester fra middagen fra gårdsdagen og kunne by på Spearibs, potet, shampinjong, øl og en kake til dessert. Luksus må jeg si.

Etter en spesiell, men helt fantastisk lunch på tur gikk vi ned mot Fløyen og fulgte ruten inn mot Munkebotten og gikk deretter over Ørneberget før vi kom tilbake til huset til Sigbjørn.