Bispen, Kongen og Dronninga attpåtil (14.08.2013)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Stigrøra (698m)
Ascents Bispen (1,461m) 14.08.2013
Dronninga (1,542m) 14.08.2013
Kongen (1,611m) 14.08.2013

Da yr.no i en periode med mye ustabilt vær meldte om en godværsvindu onsdag og torsdag øynet jeg muligheten for noen siste krumspring på tampen av sommerferien. Fikk med meg Øyvind og sammen kjørte vi nordover den laaange Gudbrandsdalen og over til Romsdalen. Etter en natt i henholdsvis telt og bil på en rasteplass ved Bjorli kjørte vi videre ned dalen og opp Trollstigen til Stigrøra. Været var ikke helt som vi hadde håpet, en del tåke og litt regn av og til. Satset likevel på bedring utover dagen. Dette var Øyvind sitt første møte med Romsdalen, så han var spesielt sugen på å se hvordan utsikten var fra disse toppene.

Dagens turmål var Kongen og Dronninga. Som oppvarming tok vi en snarvisitt innom Bispen siden Øyvind ikke hadde vært på denne. Første bakken fra P-plassen ved turistsenteret og opp til Bispevatnet gikk i friskt tempo. Vel oppe fylte vi camelbaken før vi siktet oss inn på sørryggen på Bispen. Dette er et luftigere alternativ til normalruta opp nordryggen, stort sett enkel klyving med et par opptak nærmere grad 3. Ruta følger stort sett langs eller litt på venstre siden av «ryggen». Med vått fjell og lav ble det litt ekstra spennende oppover her, men moro var det. Etterhvert så flater det ut langs en smal egg før siste bakken opp til toppvarden. Morsomt å se at navnet mitt fortsatt stod i toppboka siden forrige besøk i 2011 med Bjørn-Even. Tok en bra matpause på toppen før vi fortsatte ned nordryggen mot Kongen.

Øyvind klyver oppover sørryggen på Bispen.
Smalt og fint langs sørryggen på Bispen.

Ned nordryggen gikk det greit, enkel klyving som ikke bød på noen problemer. Møtte på et par som skulle øve på tausikring oppover nordryggen på Bispen. Ønsket dem lykke til og god tur før vi skilte lag. Fulgte sørryggen oppover mot Kongen et par hundre meter før vi dreide litt ut mot venstre. Grei sti og rødmerking opp her. Enkel klyving her og der. Etter hvert kom vi opp på vestryggen som vi fulgte siste stykke til topps. Over 1500 moh lå det nysnø. Dette skapte litt skepsis med tanke på at vi hadde tenkt til å klatre «Drømmediederet» på Store Venjetinden i morgen. Mulig det blir forandring i planene.

Liten nødbu på toppen av Kongen.

Plutselig dukket det opp litt utsikt nordover fra tåkehavet. Langt der bak kunne vi skimte Molde på andre siden av fjorden. Fikk også øye på Dronninga som vi også hadde planer om å bestige. Jeg hadde ikke lest noe særlig om hvordan det var å nå denne fra Kongen, det fant vi fort ut at ikke ville bli så enkelt. Gikk nedover vestegga som ble brattere og brattere. Holdt så langt til høyre som vi klarte og havnet etterhvert ut på en annen egg som bare endte i et stup. Opp igjen! Det så bratt, løst og grumsete ut bort mot Dronninga. Vi innså at vi ble nødt til å gå helt ned i Steinbotnen før vi kunne gå opp på denne toppen. Øyvind kjente økende smerter i kneet og tok etter mye om og men en hard beslutning om å gi seg mens leken var god. Han returnerte til bilen mens jeg fortsatte på forsøket om å erobre Dronninga.

Øyvind var fornuftig og snudde på grunn av knesmerter. Bispen og Bispevatnet ses bak.

Fulgte vestegga ned til skaret mot Finnan der jeg dreide ned i Stigbotnen. Bratt og svaete ned her. Kan være greit å vite riktig rute om man er her i tåke. Vel nede i botnen traverserte jeg langs en løs ur og etter hvert kom jeg bort i den bratte gressflanken. Gress var ikke så kjekt i dag siden det var vått og veldig glatt. Tempoet ble redusert betraktelig. Tok sikte på en renne opp til nordryggen på Dronninga og drøyt 500 høydemeter senere var jeg der oppe. Fant en noe utydelig sti som gikk på høyre side av ryggen mot toppen. Mye opp og ned i renner. Virker ikke som en veldig frekventert fjelltopp. Etter hvert dreide stien opp igjen på ryggen til en toppvarde. Endelig var jeg på toppen! Eller var jeg det? Neida, ut fra tåka dukket den ekte Dronninga opp og ikke minst den enda mektigere Kongen bakenfor der igjen. Fortsatt et stykke igjen. Æsj, ned i de løse rennene igjen. En del traversering og så opp igjen. Siste delen bød på litt tyngre klyving som kan føles litt utfordrende ut for enkelte. Så en rappellslynge som lå igjen her oppe. Godt å endelig komme hit etter en del knoting nede i lia.

På toppen av Dronninga med Romsdalsfjorden bak.

Tok en 20 minutters matpause før jeg returnerte. Begynte å gå litt tom, og var ikke så veldig motivert for returen. Hadde det ikke vært for at jeg presterte å glemme mobilen (!) så kunne jeg ringt Øyvind og bedt han hente meg Vikdalen. Var bare å bite i det sure eplet og finne motivasjon for turen tilbake. Den andre renna jeg kom inn i etter å ha klyvet ned fra Dronninga fulgte jeg helt ned til botnen. Delvis sti å følge ned her. Heldigvis en del løsgrus som jeg kunne «surfe» nedover på for å spare knærne. Da jeg omsider kom meg opp i skaret og over mot Bispevatnet var dette en stor lettelse. Nå kom kreftene og motivasjonen tilbake og resten av turen langs vannet og ned til P-plassen gikk unna på kort tid. Avsluttet med et friskt bad i elva ved Stigrøra.

Takk for turen!:)

Flere bilder

Kart

Start date 14.08.2013 10:41
End date 14.08.2013 18:31

Missing title

Written by janyga 18.08.2013 13:17

Da jeg gikk på Dronninga fra Trollstigen/Kongen, traverserte jeg fra Kongskneet over flere renner før jeg fulgte topprennen til topps. Det var en ganske grei rute, og trengte ikke å trekke så så langt ned som du gjorde. Var også på Dronningtoppene i fjor sommer (fra Vikdalen), og stortrives der oppe blant spirene :-)

Sv:

Written by 500fjell 18.08.2013 15:03

Ah, så det kunne være muligheter for noe traversering der, men turte ikke å risikere nok en bomtur. Da ble det i stedet en del ekstra høydemeter. Takk for tipset!:)

Var toppboka

Written by Olepetter 18.08.2013 09:52

fortsatt på Dronninga?

Sv: Var toppboka

Written by 500fjell 18.08.2013 10:13

Tror det var en boks der, men skrev meg ikke inn.