Vassdalstinden - Ørsta (15.08.2013)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Vallasætra (315m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Vassdalstinden (1,277m) 15.08.2013

Norges største pf-topper
15.8.2013

KVASS OG TAGGETE TIND
I denne boka har vi skrevet om turene til Dalegubben og Skårasalen, men kunne like gjerne ha skrevet om turer til Grøtdalstindene, Kolåstinden eller Jønshornet. I dette området av Sunnmørsalpene er det tett mellom toppene og ikke så lett å velge ut sine favoritter. Vassdalstinden er et spennende alpint fjell med sin kvasse og taggete profil. På avstand kan toppen virke vanskelig å bestige, men det finnes en bratt og fin klyverute som anbefales i tørt vær.
Vi kom fra Ørsta sentrum og Engeset gjennom Nupadalen (bomvei 25 kroner) til den idylliske hyttegrenda rundt Vallasætra. Her var det skiltet til Ørstaskaret og Bjønnaskaret. Vi fulgte stien til et stidele cirka 300 meter nordøst for setra. Her tok vi til venstre og passerte Bukkedalshølen, som var en fin badekulp for dem som liker kaldt fjellvann. Fra tjernet tok vi fatt på den bratte stigningen de neste 400 høydemeterne vest for Bukkeelva. Fra cirka 700 moh. ble det forholdsvis lettgått terreng innover Bukkedalen, hvor det var viktig å ikke ta høyden for tidlig. Kommer man feil opp her, kan det bli problemer med kryssing av de fuktige svaene høyere oppe i fjellsiden. Etter hvert fikk vi øye på noen små varder i den gresskledde østryggen. Fra vardene bar det videre etter en utydelig sti opp grusrenna til den lett synlige og markerte pinakkelen. Herfra ble det bratt klyving med gode tak opp det siste partiet til steinblokken og varden på Vassdalstinden (1277 moh.). På toppen var det blikkstille og en utsikt i storformat. På tilbaketuren traff vi en ivrig toppsamler, som hadde besteget Åvasstinden på formiddagen og ville ha med seg denne «kremtoppen» i godværet.
(Fra boka Norges beste kremtopper.).

Kremtoppen Vassdalstinden
Mot Kolåstinden
Bukkedalsvatna
Saudehornet
Vassdalstinden 1277
Ned langs den mosegrodde renna
Spenstige pinakkler
Oddvar var først på Åvasstinden
Vallasætra

STED: Ørsta kommune i Møre og Romsdal
HØYDE: 1277 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 667 m
UTGANGSPUNKT: Vallasætra 327 moh.
LENGDE: 5 km tur-retur
TID: 4 timer tur-retur
STIGNING: 1000 høydemeter
VANSKELIGHETSGRAD: Rød
GPS-KOORDINATER: 32v 354014 6904582
KARTBLAD: 084 Ålesund

Missing title

Written by otto 17.08.2013 22:20

Uten noen form for sikring. Helt kurant tur selv om man må ned på alle fire noen plasser..! Artig med variasjoner fra bratte tinder til runde formasjoner og bærplukking..Hender det blir for mye gråstein..!

Missing title

Written by LivogKristen 16.08.2013 22:01

Dere er jammen flinke! Når du skriver klyving, er det med eller uten tau da? Bare så jeg vet det til seinere turer når vi følger dere.