Kollhaugen - kjapp tur fra øst (15.08.2013)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Kollhaugen (1,034m) 15.08.2013
Overraskende fin utsikt fra denne toppen, her mot nord og Jomfruslettfjellet (tror jeg).

Parkerte på p-lomme rett øst for toppen, og satset på kort og effektiv bushwacking til topps. Begynte med å følge en sti opp til en liten hytte, og fant en overraskende grei rute videre opp uten så mye kratt, og på grei underlag - flaks for en gangs skyld. Hadde lest om en sti fra sørvest eller noe hos Morten, og kom inn på denne noe før toppen.

Overraskende fin utsikt i alle retninger, og jammen kunne jeg identifisere Hurrungane i det fjerne også - ikke verst. En tydeligere sti så ut til å komme opp fra nord (nordøst eller noe).

Fulgte samme vei tilbake et lite stykke, men ville se om det var enda enklere lenger sør. Det var det definitivt ikke, men kanskje om en går ganske langt sør, før en evt svinger øst. (Til info: Stien som går nord-sør på kartet, noe øst for toppen, klarte jeg ikke å følge så mange meterne, før jeg mistet den.) Hovedveien stemte ikke med gps-sporet, noe jeg finner ganske merkelig.

40 min på tur, og var klar for siste toppen i Etnedal samme kveld også...

Rutevalget opp viste seg å være ganske greit. Ned igjen håpløst dumt.