Storbreahøe (11.08.2013)

Visits of other PBEs Storbreabrue (1,156m) 11.08.2013

Turdeltakere:
Inga, Kari og Kjersti

Dag 4 av min Jotunheimtur og dag 2 av TTF's Bretur i Jotunheimen. 3 deltakere dro hjem søndag formiddag men vi som ble igjen var motivert for stegjern og isøks!

Plan A måtte forkastes pga tull med bestillingen vår på Spiterstulen.

Plan B for i dag var å kjøre bil fra teltcampen et stykke opp mot Leirvassbu. Krysse Leira på egnet sted, gå opp mot Tverrbyttjønne, skrå opp til Bjørnbrean og gå opp til Storebjørn. Som i går kom ikke alle seg over den nødvendige elva og vi måtte revurdere dagens tur.

Plan C ble å kjøre ned til brua over Leira omtrent midt i Leirdalen. Flere var lite motivert for å gå rundt foten av Rundhøe for å gjennomføre opprinnelig plan, så derfor ble tau og breutstyr lagt igjen i bilene. Vi fulgte merket sti opp til enden av Storbrean. Igjen utfordring med elvekryssing men på et egnet sted kom alle seg greit over med en hjelpende hånd. :-)
Opp bratt ur og litt på kryss og tvers opp til toppen av Storbreahøe. En topp som absolutt fortjener høe-navnet.

Retur omtrent langs samme rute, men benyttet noen snøfelt for å unngå glatte og løse steiner. Kryssing av elva på samme sted men nå med vannstand som var ihverfall 10 cm høyere. Hjelp fra den med lengste bein gjorde igjen susen. Raskt ned stien til bru og biler.

Alle unntatt jeg returnerte hjem søndag kveld. Jeg hørte ferdig fotballen på NRK P1, kjørte opp til Leivassbu for å kjøpe meg en dusj (30 kroner), ned til campen for middag og en lang natt i teltet.

Planen var å ta en god fjelltur neste dag (mandag), f.eks Loftet - Veslfjelltingen og evt Hurrbreatinden og Skagsnebb. Men tung tåke i dalen og konstant regn gjennom hele natten og frokosten gjorde at jeg brøt leir og returnerte nordover. Kom ikke lenger enn til Flå før det var stopp. Steiner på størrelse med små hus hadde rast ned mot vegen. 3-4 timers venting på geolog før vegen endelig kunne åpnes.

5 dager i Jotunheimen med full klaff i planene dag 1 og 2, mye kluss dag 3 og 4 pga store elver og ekte bailing dag 5 mye pga vær, litt hjemlengsel og dessuten helt tom for brød til matpakke. I'll be back! :-)