En sommer/vintertur over Galdebergtinden (13.08.2013)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Fondsbu (1,100m)
Ascents Galdeberget (1,968m) 13.08.2013
Galdeberget Sør (1,950m) 13.08.2013
Galdebergtinden (2,075m) 13.08.2013
Visits of other PBEs Fondsbu (1,065m) 13.08.2013
Høystakka sommerbro (1,260m) 13.08.2013

Vinter allerede?

Denne dagen hadde vi bestemt oss for å bestige Galdebergtinden. Dette er en meget enkel topp som jeg lenge hadde hatt lyst til og bestige. Meg og Sigrid satte oss i bilen og dro inn til Eidsbugarden fra hytten på Tyin. Denne dagen hadde vi egentlig planlagt å dra hjem, men ingen av oss hadde noe vi skulle gjøre hjemme så da er det jo bare og dra på tur. Vi fulgte her stien som går på nordsiden av Bygdin. Vi tok av på stien som går mot Høystakka sommerbro. Vi krysset broen og fulgte en noe svak sti opp mot Galdebergtinden. Det var opplett denne dagen og 2K toppene hadde tåkedotter rundt toppunktet. I løpet av natten hadde det også til vår store overaskelse, lagt seg snø over rundt 1800 meters høyde. Etterhvert som vi kom lenger opp, mistet vi vardingen av syne i steinrøysen. Vi brukte ikke tid på å prøve å finne den så vi fant vår egen vei.

Snøen kom tidlig i år.
Meg og Sigrid på toppen av Galdebergtinden
Panorama fra Galdeberget sør for

Etterhvert som vi kom over 1800 meters høyde vasset vi i mer og mer nysnø. Vi hadde aldri trodd vi skulle oppleve dette på denne tiden. Jeg er kjent med at det første snøfallet i høyfjellet intreffer rundt i slutten av august, men ikke så tidlig som nå. Det vil i hvertfall bli husket. Da vi var ett lite stykke under toppen tok vi en drikkepause og Sigrid benyttet tiden til å lage engler i snøen. 2 dager tidligere hadde vi gått i shorts og t-skjorte oppover mot Uranostinden. Forholdene skifter fort. Vi gikk så det siste stykke opp til toppen på 2075 moh. Det var en ganske lang og slak bakke opp hit, men en virkelig snill topp dette her. Det ble opplett da vi ankom toppen og vi fikk litt utsikt mot Slettmarkkampen og Slettmarkpiggen som vi hadde vært på noen dager tidligere. Etter at Sigrid hadde laget en snømann på toppen som hun døpte, Gallemann, gikk vi ned et stykke før vi gikk sørover og traverserte over toppen, Galdeberget på 1968 moh. Noe luftig men absolutt overkommelig for det fleste. Vi gikk så videre ned til Galdeberget Sør for på 1950 moh. Det finnes nok ikke andre topper som har like god utsikt mot Bygdinvannet som denne toppen. Tåken hadde lettet og vi hadde nå god utsikt. Jeg måtte prøve meg på ett panoramabilde over Bygdin men fikk akkurat ikke med hele innsjøen. Litt for stor vinkel. Vi tok oss ned på vestsiden nå og siktet oss inn på nordsiden av Høystakkane. Vi kom senere inn igjen på stien vi hadde fulgt opp mot Galdebergtinden i starten og fulgte denne tilbake til Høystakka sommerbro. Så var det og ta seg tilbake den noe seige marsjen mot Eidsbugarden igjen. En fin og rolig tur som passer for alle i noenlunde form.