Slettmarkkampen og Slettmarkpiggen (09.08.2013)  5

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Fondsbu (1,100m)
Ascents Slettmarkkampen (2,032m) 09.08.2013
Høystakka sommerbro (1,260m) 09.08.2013

En regnværsdag over Slettmarkkampen og Slettmarkpiggen

Meg på en liten utstikker nedenfor Slettmarkkampen 2032 moh

Det var tid for hyttetur på Tyin igjen og etter en lang omvei over Hardangervidden og Hemsedalsfjellet grunnet at Gudvangatunnellen som er stengt, kom vi til slutt opp på torsdag kveld klokken 23.30.

Vi våknet opp til opplett vær og gjorde oss klare til tur. Vi kjørte inn til Eidsbugarden og parkerte ved parkeringen ved Fondsbu. Dagens mål var Slettmarkkampen og Slettmarkpiggen. Vi fulgte stien på nordsiden av Bygdinvannet og tok av mot Høystakka og over Høystakka sommerbro. Vi fulgte deretter stien videre mot Gjende. Da vi var noen kilometer sør for Rundtom tok vi av mot sørøst og skrådde opp mot Slettmarkkampen. En slak og fin oppstigning opp hit. Vi tok en matpause ved den lille knausen nordvest for toppen og her måtte en liten teknisk også avlegges. Sigrid med sin klassiske setning på godt JÆRENSK: "Me må ta ein teknisk, æg blir så varme i 10 grader og vind"

Vi tok oss deretter opp siste oppstigning mot Slettmarkkampen. Nå var skyene på vei innover fra sør. Vi rakk og komme opp på toppen av Slettmarkkampen 2032 moh og nyte utsikten mot Galdebergtinden og Slettmarkhøe før det tetnet helt til og det vi kunne se var 50 meter lenger framme. Det gjorde ikke så mye. Vi tok oss nå ned den lille bratte hyllen fra Slettmarkkampen og forbi den lille koselige "hybelen" som vi naturligvis måtte ta ett bilde av. Naturen kan jammen være en dyktig kunstner her oppe i fjellene. Den lille hyllen vi tok oss ned hadde varder hele veien. Noe vi ikke la merke til før halvveis nede. Vi satt oss dermed litt fast, men tok oss opp igjen for å så gå litt lenger på sørsiden av toppen og følge vardene ned hyllen derfra.

Videre oppover ankom vi etterhvert Slettmarkpiggen Fortoppen 2120. Deretter videre oppover til Slettmarkpiggen hovedtoppen. Det hadde begynt å regne nå og tåken hang rundt oss. Men oppstigningen er ikke så gale oppover her. Noe klyving her og der, men helt overkommelig for de fleste. Den siste lille biten opp til toppunktet på Slettmarkpiggen 2164 moh var litt luftig og bød på litt klyving, men en helt grei topp dette her. Vi tok en liten matbit og vendte så nesen vestover tilbake samme vei som vi kom opp. På vei ned fra Slettmarkpiggen møtte en svensk mann med to norske veninner som var på vei opp. Da vi fortalte at det ikke var lang vei igjen til toppen utbrøt hun ene "SÅ BRA DA!" og hev etter pusten. De hadde også startet fra Eidsbugarden. (håper de kom seg ned igjen).

Sigrid på en liten utstikker nedenfor Slettmarkkampen
Den vesle hybelen nedenfor Slettmarkkampen

Da vi hadde tatt oss over Slettmarkkampen igjen skrådde deretter sørover og tok oss ned i Uksedalen. Her traff vi også på noen varder og det var lett og gå ned her. Vi gikk så ut av Uksedalen og kom ut igjen på stien ned mot Høystakka. Vi gikk over broen og fulgte stien tilbake den noe lange ruten til Eidsbugarden. En fin tur i ekte ruskevær.
Takk for turen Sigrid!

Sigrid på sin første 2K topp. Slettmarkkampen 2032 moh.