Kyrkja, Langvasshøe og Visbreatinden (09.08.2013)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Kyrkja (2,032m) 09.08.2013 09:00
Kyrkjeoksle (1,843m) 09.08.2013 09:00
Austre Kyrkjeoksle (1,929m) 09.08.2013 09:00
Langvasshøe (2,030m) 09.08.2013 09:00
Visbreatinden (2,234m) 09.08.2013 09:00
Visbreatinden N1 (2,039m) 09.08.2013 09:00
Visbreatinden N2 (2,020m) 09.08.2013 09:00

Dag 2 av turen til Leirvassdalområdet. Etter gårdagens kveldstur til Stetinden var klær og sko litt fuktige med beina var fine. Rev teltet og pakket inn i bilen før jeg startet dagens tur.

Gikk den "normale" ruten fra Leirvassbu til Kyrkja. Rotet litt med når jeg skulle ta av fra stien mot Olavsbu/Gjendebu, men fant etterhvert de små vardene oppover fjellsiden. Det var oppholdsvær men dessverre dårlig sikt på toppen. Fant en GeoTag på toppen med en liten bok som tydeligvis (?) fungerte som toppbok.

Samme veg ned og direkte over Kyrkjeoksle. Tok også med Austre Kyrkjeoksle. Deretter opp bratt renne mot Langvasshøe. Her var det flere folk så jeg valgte en rute en del til venstre for renna for å unngå steiner som kom susende. Det var helt greit med tilløp til litt klyving. Deretter opp til toppen, ned sadelen mot Visbreatinden og rett opp ura til ny topp.

Oppe på toppen av Visbreatind dukket plutselig sola gjennom skydekket, før det igjen ble nedbør. Denne gangen i form av snø.. Jeg skulle gå videre over og måtte bruke både kompass og GPS for å sjekke retningen i tett tåke. Fant etterhvert en OK rute og gikk over alle toppene som stakk opp nedover eggen (3 stk). Det gikk veldig greit å komme seg over disse. Nedsiden av den siste var kanskje den "hardeste" men ingen problemer.
Møtte et turfølge på 5-6 personer og 2 hunder etter siste topp, som var på veg oppover. Ellers var det ingen folk å se nedover her.

Vel nede ved Kyrkjetjønne oppdaget jeg at skalljakken hadde falt av sekken...§!$%&... Fant fort ut at jeg måtte returnere for å finne den igjen - både for pengene sin del og for å berge resten av helga. Fulgte mitt eget GPS-spor og fant den heldigvis ganske langt nede i fjellsiden.

Retur til Leirvassbu i et forferdelig regnvær. Igjen godt med varm dusj på hytta før jeg kjørte nedover mot Geitsætre for å etablere ny camp for helgas TTF-tur.