Rostolen (19.12.2010)

Written by Guro (Guro Vaagan)

Ascents Rostolen (659m) 19.12.2010

Jeg måtte jo ha en skitur i helga, så selv om det var ti minus og mye vind kjørte jeg til Aure. Tok med telemarkskia og parkerte oppe i Aurdalen. Herifra fulgte jeg oppkjørt spor opp til Tverrbotn, men veien videre ble værre... Det ble tungt i løssnøen opp lia til Skaret, og fellene satt dårlig på dette føret. Vel oppe på flata kunne jeg se Rostolen, og da var det jo ikke snakk om å gi seg:) Jeg fortsatte over myra, og kjempet meg opp siste bjørkelia. Da jeg endelig kom over tregrensa, gikk det lettere, for her var det fokksnø og skare. Fint å klatre opp siste biten, mens sola steg høyere på himmlen:) Litt kaldt på toppen, men tok meg god tid likevel. Her er god utsikt til Trollheimen, Tustna, Smøla og Fonna, for å nevne noe. Nedturen ble så som så på det steinharde føret øverst, men bedre etterhvert som jeg kom ned i løssnøen:)

Flott horisont

Written by mortenh 23.12.2010 10:30

Det var en nydelig horisont å skue mot. Førjulematturer er noe flott greier. Det var i alle fall et veldig stemninsfullt bilde.

Re: Flott horisont

Written by Guro 23.12.2010 15:15

Takk:) Det var en fin tur:) Lyset er nydelig på denne tiden av året!