Stilige pinakler under nordstupet! (04.08.2013)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Bergsfjellet (1,610m) 04.08.2013
Bergsfjellet vest (1,592m) 04.08.2013
Bergsfjellet øst (1,427m) 04.08.2013
Skjøld (1,577m) 04.08.2013
Visits of other PBEs Skjøld fra sør (1,040m) 04.08.2013

Endelig tilbake i norske fjell! Kjørte til Vang, og tok av opp mot Skakadalen ved bensinstasjonen. Prisen på bommen etter 1,2 km har steget nå; 50 kr! Jeg hadde kun 30 i mynt, og en hundrelapp. Siden været var bra og gleden over å være i mer hjemlige fjelltrakter var stor, ofret jeg hundringsen, og ga gass.

Parkerte ved , slik Morten har forklart i boka si, og la i vei med uhyre lett sekk. Vannet regnet jeg med å finne underveis. Holdt stor fart oppover stien, og fylte vannflaska ganske snart; og nøt den kalde drikken! Stien var merket med hvitt, og ble noe mer utydelig mot slutten. Etter en time sto jeg ved utsiktspunktet Skjøld, hvor det var fint utsyn over Øye. En bok i kasse var det også her, men mer spennende var en pinakkel langt der nede i øst, under nordstupet. Den burde jammen besøkes en dag!

450 m sørøst for Skjøld er et ganske stort juv, og det virket slett ikke umulig å ta seg ned her. En stor snøflekk lå fortsatt her, og jeg lurer på om den forsvinner før vinteren? Gikk deretter oppover en høyde på ca 1590 m (Bergsfjellet vest), og en liten høyde til, med en varde laget av hvit marmor – flott. Så ned til et lite vann, hvor det i nordenden, slik som beskrevet i føreren, var et heftig juv og stup ned i nord. Der nede står det i alle fall to digre pinakler, som jeg i ettertid har funnet igjen i «Klatrefører for Jotunheimen»; Bukonekyrkja og Presten, men jeg vet ikke helt hva som er hva. Den øvre delen av juvet virket mulig å gå ned, ved å gjøre en stor runde på hyller i vestsida, men så kommer et bratt parti… De pinaklene bør jeg jo besøke en dag, men må ha med meg en i tau, for der kreves klatring!

Bergsfjellet og østtoppen
Gikk så sørøstover og lett opp på Bergsfjellet. 2 timer til nå, og deilig å arbeide på Valdres pf 100 lista igjen. Oppholdet ble svært kort: Flere mørke skyer var i anmarsj, og det var meldt mulighet for kraftige regnbyger på ettermiddagen. Jeg ville gjerne ha med meg Bergsfjellet Øst også, og kjørte på nedover mot øst. Litt bratt nedi her et par steder, og kanskje egga litt lenger mot nord hadde vært lettere? Så i enkelt terreng opp på østtoppen, som ga fint utsyn over Vang. Snaut 3 timer brukt til nå, og de mørke skyene truet fortsatt, men jeg så ikke noen byger noe sted. Denne delen av fjellet virket ellers svært uberørt av mennesker…

Fortsatte i SV-lig retning ned og opp i skar like nord for høyde 1461, før det bar nedover igjen. Jeg traverserte et brattere stykke terreng, før jeg holdt nord for høyde 1412. Her ble det veldig steinete terreng, så jeg holdt meg mest mulig til gresset litt oppi nordflanken på 1412.

Håpløs returvariant - ikke gå her!
Rundet så søregga på 1479, hvor terrenget virkelig ble utfordrende; bratt og masse høyt kratt; æsj! Jeg burde holdt nord for 1479, til jeg var på tilbake på stien igjen! Etter noe baksing og et mindre tryn, kom jeg meg inn på stien, og så lett ned til bilen igjen.

4,5 t på tur, men regnet ble det ikke noe av, så jeg kunne tatt meg bedre tid.