En knakende god fjelltur (10.08.2013)  5

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Koldedalsvatnet (1,177m)
Ascents Hjelledalstinden (1,989m) 10.08.2013
Koldedalstinden (1,927m) 10.08.2013

Gjøvik Turlag skulle egentlig denne dagen ha gått Soleibotntraversen, men denne turen ble avlyst pga dårlige værmeldinger. Jeg foreslo derfor en noe "snillere" tur,- nemlig til Koldedalstinden og Hjelledalstinden. Jeg hadde selv ikke vært der så dette kunne jo bli en fin alternativ tur. Værmeldingene var så som så, men det var nå muligheter for at det kunne bli bra. Vi ble hele 9 personer og en husky på denne turen og vi hadde det nå riktig kjekt.

Da vi hadde passert Fagernes så begynte det å regne og det så rimelig ille ut, men da vi nærmet oss Tyin så lysnet det nå litt opp. Optimistisk startet vi på turen. Odd Arne hadde tatt med seg tau og også noen slynger. Vi visste at det skulle være noen bratte klyvepunkter på turen. Ikke alle på slike turer er like høydesterke og ting kan jo skje underveis. Etter Koldedalsvatnet starter en bratt stigning som ble forsert delvis på en del snø....men da det tyknet skikkelig til og det også begynte å regne,- så ble det ikke sååå trivelig å være på tur. Da vi kom opp på bandet rett før stigningen til Koldedalstinden begynte det å sprekke opp og stemningen steg flere hakk. Det ble faktisk en meget fin tur og tempoet var passe på en slik turlagstur.

Klyvepunktet opp på ryggen mot Koldedalstinden gikk greit for alle sammen og huskyen fikset biffen fint. Da vi kom opp på Koldedalstinden var det en som slet med tunge bein, og han mente han burde sitte igjen her oppe å vente på oss til vi hadde gått på Hjelledalstinden. Jeg fikk oppmuntret han til å forsøke videre...og det var stor glede for meg at nettopp HAN var den som klarte å komme helt opp på Hjelledalstinden!! Tross av negative tanker og den tyngste kroppen av oss alle på denne turen. Veldig bra.

For det ER litt tøft opp den bratte stigningen opp til Hjelledalstinden. Faktisk par tre punkter som er litt gufne og utsatte der oppe. Det er mulig vi valgte å gå for langt til venstre for ryggen...det vet jeg ikke.Da vi var kommet kun 20 høydemetre fra toppen var det et cruix....her var det utsatt og tre personer valgte her å stoppe. Selv om Odd Arne la ut tau/slynge ville de vente her. Litt synd det da det kun var et punkt på snaue 10 meter som stoppet dem. MEN...det var med stor glede at han som slet på Koldedalstinden klarte å komme seg opp til toppvarden. Det var supert...og dette gledet meg mer enn min egen glede av å stå på toppen....det å se Falketinden klarne opp der.. rett på andre siden av dalen. Tror dette virkelig var en seier for Svein Arne (Trogstad´n) Huskyen var også med til topps...passet på av sine oppassere denne dagen,- nemlig Garm (Geir Arne) og Synnøve. Synnøve som er ei sprek og blid høydesterk dame. Hun spratt opp de vanskelige partiene som den første.

Takker alle for en kjempefin tur til flotte tinder. En tur som er verdt et nytt besøk en gang.

Start date 10.08.2013 09:37
End date 10.08.2013 17:43

Flott og kronglete topp

Written by Øyvindbr 14.08.2013 10:47

Kanskje Hjelledalstinden ikke egner seg så godt for overnatting...

Er nok iallfall en morsom topp som jeg stadig har på ønskelista. Har sett godværsbilder derfra som slår både Falketind og Stølsnostind.