Sæbyggjenuten (10.08.2013)

Written by Kriknut (Kristian Knutsen)

Ascents Sæbyggjenuten (1,507m) 10.08.2013

Lite helgeraid til nordlige deler av (nåværende) bostedsfylket. Kjørte fra jobb og strake veien til Berdal. Håp i luften. Kun én annen bil på pa 3506 2777rkeringen. Digg med lite folk på hytten. Gikk på oppover. Turen fra parkeringen til Berdalsbu er beregnet til 2timer, men etter 1t20min(inkl noen pauser) var vi vel fremme. Stor ståhei. Inne på hovedhytten viste det seg at alt av senger og madrasser var tatt av et følge på 19 briter (m fl). Milde måne. Lite sugen på å sove på do. Heldigvis er bergensere brautende og briter høflige, så da endte vi opp med seng likevel.

Dagen etterpå var det avreise fra hytten kl 9. Kompasskurs mot elven. Fulgte den oppover, og fortsatte rett frem i sadelen. Ned til neste vann, passerte på nordsiden av begge vann. Vaset over kanalen mellom de to neste vannene, og fortsatte strake veien mot toppen. Nådde toppen etter 4,5 timer. Nede på hytten igjen etter 3timer. Og tilbake i bilen igjen etter 9timer. Fin tur! Så bla villrein, lemmen og rype.