Erstadfjellet og Stemmeseggi (10.08.2013)

Written by elbow (Vegard Magnussen)

Start point Askeland (257m)
Endpoint Askeland (248m)
Characteristic Jogging
Ascents Erstadfjellet (466m) 10.08.2013
Stemmeseggi (573m) 10.08.2013
Visits of other PBEs Askeland parkering (240m) 10.08.2013

Kjørte over broen til Osterøy og nordvestover mot Haus, Votlo og til slutt opp til Askeland Gård. Løp oppover en overraskende gjørmete traktorvei mot Askelandsvatnet, og måtte passere en langhåret okse som var litt vel nærgående etter min smak. Kanskje det var den røde t-skjorten min den var nysgjerrig på? Ved Askelandsvatnet kommer traktorveien inn på en sti som går mellom Erstadfjellet og Stemmeseggi, dagens to turmål. Jeg begynte mot Erstadfjellet og var oppe etter knappe 20 min. Fra Erstadfjellet så jeg bort mot Stemmeseggi og la merke til en fin rygg som gikk direkte ned mot parkeringen som jeg dessverre bestemte meg for å prøve på returen.

Samme vei tilbake til Askelandsvatnet og videre opp ryggen mot Stemmeseggi. Grei sti nesten hele veien opp. Ca 45 minutter etter jeg startet fra bilen kunne jeg feire min hundrede unike topp med PF > 100 m. Deretter tok jeg sikte på ryggen jeg hadde sett meg ut fra Erstadfjellet og forlot stien med friskt mot. Jeg angret allerede etter få minutter, men har av en eller annen grunn vanskelig for å snu når jeg først har bestemt meg. Resten av turen var en pinefull affære med kratt, bregner og et belte med en granskog så tett at jeg rett og slett måtte gå rundt. Det gjorde ikke saken noe bedre at jeg løp i shorts. Brukte lenger tid på denne "snarveien" i nedoverbakke enn jeg brukte på den vanlige veien i oppoverbakke. Fremtidige turgåere er herved advart...